O Salesforce s Lukášem Razimem

V sérii „O Salesforce s …“ jsem si dal za cíl během celého roku vyzpovídat alespoň 52 lidí, kteří se v České a Slovenské republice pohybují okolo Salesforce. Jedno, zda jde o lidi od partnerů, zákazníka nebo dokonce někdo přímo ze Salesforce (ti to prý mají zakázané). Máte tip na někoho, koho bych měl určitě vyzpovídat? Sem s ním! děkuji

Další v sérii mých rozhovorů s lidmi ze Salesforce komunity je Lukáš Razim, který pracuje pro společnost PwC (dříve Outbox) jako konzultant řešení na platformě Salesforce včetně automatizace marketingu v Pardot.

Jak ses k Salesforce dostal a jaká je tvoje role?

V r. 2014 jsem nastoupil do společnosti Covidien (nyní Medtronic) původně na zcela jinou pozici. Tým se ale v té době formoval a já dostal nabídku spravovat Salesforce. Byla to tedy docela náhoda, nevěděl jsem do čeho jdu, ale byla to pro mě výhra. Během krátké doby jsem se toho spoustu naučil a zanedlouho se začaly objevovat mnohem zajímavější nabídky ze stran implementátorů. Zvolil jsem Outbox (nyní PwC) kde působím jako konzultant řešení na Salesforce platformě + Pardot.

Jak se vzděláváš, které zdroje doporučíš?

Nejvíc se mi líbí training catalog na Help portalu (především když máte Partner access) a samozřejmě Trailhead.

Jak se díváš na certifikační zkoušky, máš pocit, že je důležité je absolvovat nebo žádný test praxi nenahradí?

Praktické zkušenosti nikdy žádné certifikáty nenahradí. Netvrdím ale, že jsou zbytečné. Salesforce na ně klade velký důraz v rámci partner programu a pomohou především v kariérním růstu.

Oddělil bys tvrdě administrátory od vývojářů nebo je fajn, že se to prolíná? A prolíná?

Rozdělil bych tvrdě vývojáře na dvě skupiny. Na ty, kteří tvoří aplikace pomocí sady nástrojů platformy jen klikáním či konfigurací a zároveň nejsou schopni napsat ani řádku kódu (mezi takové bych se zařadil). Věřím, že práce této skupiny se prolíná s admin prací.

Tou druhou skupinou vývojářů jsou logicky ti, kteří se specializují na programovací jazyky a u těch se to podle mého názoru prolíná podstatně méně, pokud vůbec.

Používáš aplikace třetích stran? Která je ta nejoblíbenější?

Samozřejmě, záleží na požadavcích klienta. Já nemám konkrétní oblíbenou, ale líbí se mi doplňky od Passage Technology.

Jedna funkce, kterou máš nejraději?

Chatter.

Kdyby sis mohl přát jednu věc, kterou by Salesforce mohl od zítra nově dělat, co by to bylo?

Byl by zdarma.

Co je na zavádění Salesforce nejtěžší?

Když ho chtějí zavádět ti nahoře, ale nikoli ti dole, kteří ho budou používat.

Lightning – co tě přitahuje/odrazuje? Doporučil bys zákazníkům přechod?

Doporučil, je to budoucnost. I když ale sám trávím tak polovinu času stále v Classicu … přijde mi rychlejší a hlavně železná košile 🙂 Je to ale tím, že já trávím většinu času v nastavení. Pokud bych byl na straně koncového uživatele, pracoval bych v Lightningu. Obecně mě ale štve synergie těchto prostředí. Něco je funkční v Classicu a nefunkční v Lightningu a obráceně. Pro stávající zákazníky je pak přechod dost složitý, pokud nebudou počítat s tím, že na nějaké aktivity se budou přepínat zpět do Classicu a obráceně. To ale zase pro koncového uživatele vyžaduje se naučit 2 prostředí, jiné postupy, což je pak kontraproduktivní.

Jak drží zákazníci krok s rychlým rozvojem funkcionality Salesforce, zavádí nové funkce tak jak přicházejí nebo je nové funkcionality nezajímají?

Myslím si, že je nové funkcionality velice zajímají a mají s nimi velké plány. Bohužel mi ale občas přijde, že mají velké vize bez funkčního základu, na kterém by stavěli. Uvedu příklad – zkoušel jsem zákaznický portál Axa a vytvořil požadavek s dotazem letos někdy v březnu a do teď mi nikdo neodpověděl. Do toho pak někde čtete, jak se rozvíjejí a dělají pokroky v práci s nejmodernějšími technologiemi ala AI, IoT, prediktiva apod. Případ Axy s tím samozřejmě nijak nesouvisí, ani pravděpodobně nemají Salesforce, ale snad byla pochopena ta pointa, kterou vidím u dnešních zákazníků.

Ta Salesforce nebo ten Salesforce?

Ten.

 

Zajímá mě tvůj názor