O Salesforce s Jirkou Ulipem

V sérii „O Salesforce s …“ jsem si dal za cíl během celého roku vyzpovídat alespoň 52 lidí, kteří se v České a Slovenské republice pohybují okolo Salesforce. Jedno, zda jde o lidi od partnerů, zákazníka nebo dokonce někdo přímo ze Salesforce (ti to prý mají zakázané). Máte tip na někoho, koho bych měl určitě vyzpovídat? Sem s ním! děkuji

Další v sérii mých rozhovorů s lidmi ze Salesforce komunity je Jirka Ulip ze společnosti Moravia, která patří k nejzajímavějším lokalizačním a překladatelským firmám na světě.

Sice teď už jsme nadnárodní korporace, ale brněnský původ se nezapře. Hodně věcí děláme jinak a to se týče i obchodu. Na prvním místě máme zákazníka, ale pečlivě si hlídáme, aby vztah byl přínosný pro obě strany. To máme zakomponovaného i do našeho obchodního procesu. Jasně, lidé se občas pozastaví nad rozhodnutím nesnažit se získat perspektivního zákazníka „jen“ proto, že nesdílí naše hodnoty, ale nám se to tak osvědčilo. Rozhodně je nám milejší dlouhodobý vzájemně výhodný vztah než krátkodobý zisk.

Jak ses k Salesforce dostal a jaká je tvoje role?

K Salesforce jsem se dostal v roce 2010. Dělal jsem tenkrát jako čerstvý Solutions Architect analýzu kam přejít z velmi zapleveleného starého CRM. Tenkrát jsem něco takového vůbec neměl v popisu práce, ale to nikdo. Takže jsem se uchýlil ke svému oblíbenému přístupu, že co si člověk neudělá, to nemá, a analýzu jsem udělal (v tom je mimochodem Moravia úplně super – vlastní iniciativa je podporovaná a žádoucí). Zajímavé je, že mi tenkrát Salesforce nevyšla jako nejlepší řešení, ale obchodníci mne přehlasovali. Dnes jsem za to velmi rád. 🙂 Jsem teď Technology Manager a mám na starosti administraci Salesforce, řízení implementace obchodního procesu a integrací s ostatními systémy ve firmě.

Jak se vzděláváš, které zdroje doporučíš?

Když mám čas, tak si procházím Trailhead, jsou tam super věci. Pokud ale potřebuji něco konkrétního, tak mne většinou google pošle na Success Communitu. A samozřejmě mohu doporučit i Salesforce Developers – sám sice moc nevyvíjím, ale abych mohl řídit vývojáře, tak potřebuji vědět co a jak.

Jak se díváš na certifikační zkoušky, máš pocit, že je důležité je absolvovat nebo žádný test praxi nenahradí?

Osobně žádné certifikace nemám a nikdy mne to neomezovalo. Víc se mi líbí měkčí přístup trailheadu, kde se člověk může chlubit odznáčky :). Ale pochopitelně certifikace nezavrhuji, pokud třeba potřebuji vývojáře, který nemá referenční projekty, tak to může být použitelný indikátor.

Používáte Salesforce celá organizace nebo pouze pár lidí?

Primárně ji používají lidé spojení s obchodem a péčí o zákazníky – což by měl být každý :). Reálně máme něco přes sto plných uživatelů. Nicméně každý z přibližně patnácti set zaměstnanců má automaticky chatter free účet díky integraci s naším interním Active Directory. Obecně se snažím Salesforce propagovat kudy chodím.

K čemu Salesforce používáte, je to pro vás klíčová aplikace nebo jedna z mnoha?

Používáme ji na řízení vztahů se zákazníky – jak k získávání nových, tak k rozvoji stávajících. Je to rozhodně klíčový systém.

Dokážeš si tipnout, kolik procent funkcionality Salesforce používáte?

Hádal bych tak 70 %. Některé funkce nám poskytují jiné systémy a některé funkce nefungují v Lightning Experience.

Co bylo/je na zavádění Salesforce nejtěžší?

Nejtěžší je to celé poskládat tak, aby to uživatelům šetřilo práci. Pokud je jediný přínos lepší reporting managementu je to špatně.

Používáte v Salesforce aplikace třetích stran? Která je ta nejoblíbenější?

Používáme jich spíš míň, protože máme hodně vlastních úprav. Můj oblíbený kousek je Informatica Dataloader, kterým si každou hodinu děláme zálohu v podstatě celého obsahu naší Salesforce do interního SQL. Cloud je super, ale vlastní záloha je vlastní záloha.

Jedna funkce, kterou máš v Salesforce nejraději?

Process Builder – někdy je místo něj potřeba napsat kus kódu, ale v naprosté většině případů bohatě stačí.

Kdyby sis mohl přát jednu věc, kterou by Salesforce mohl od zítra nově dělat, co by to bylo?

Jen jednu? Určitě bych moc chtěl, aby Lightning Experience konečně měla všechny funkce, co jsou v Classic a aby šla stejně svižně.

Jak držíš krok s rychlým rozvojem funkcionality Salesforce, zavádíte nové funkce tak jak přicházejí nebo vás nové funkcionality nezajímají?

Zajímají. Díky Salesforce mám vánoce třikrát do roka a jak malý se těším až budu mít sanbox upgradovaný na Spring/Summer/Winter release. Zapojujeme se i do beta programů.

Chystáte přechod na Lightning? Co vás přitahuje/odrazuje?

Na Lightning jsme přešli s releasem Summer 16. Nové UX je nádherné, ale je výrazně pomalejší než Classic. Také mu chybí některé funkce. Nicméně s každým releasem se funkce i výkon zlepšují. I když má Lightning omezení, v součtu pozitiva převažují. Tedy alespoň v případě Moravie.

Ta Salesforce nebo ten Salesforce?

Rozhodně ta :).

 

Leave a Reply