O Salesforce s Hanou Srnovou

V sérii „O Salesforce s …“ jsem si dal za cíl během celého roku vyzpovídat alespoň 52 lidí, kteří se v České a Slovenské republice pohybují okolo Salesforce. Jedno, zda jde o lidi od partnerů, zákazníka nebo dokonce někdo přímo ze Salesforce (ti to prý mají zakázané). Máte tip na někoho, koho bych měl určitě vyzpovídat? Sem s ním! děkuji

Další v sérii mých rozhovorů s lidmi ze Salesforce komunity je Hanka Srnová, která pracuje ve společnosti CGI a ve volných chvílích o Salesforce bloguje.

Jak jste se k Salesforce dostala a jaká je vaše role?

Jsou to 2 roky, co jsem se rozhodla nasměrovat kariéru jiným směrem. Z ekonomické oblasti jsem se přesunula do IT; začala jsem si doma studovat Salesforce (to byla ještě doba před Trailheadem). Měla jsem štěstí, zanedlouho jsem si Salesforce mohla vyzkoušet v praxi v roli administrátora. Rok poté jsem složila certifikaci Salesforce Administrátor. A začala nová éra mého života…

Jak se vzděláváte v souvislosti se Salesforce, které zdroje doporučíte?

Jasným favoritem je Salesforce Trailhead. Preferuji úkoly za 500 bodů z administrátorské oblasti. Další super materiály představuje blog Admin Hero od Brenta Downeya, ráda čtu Briana Kwonga. David Liu mě provedl základy Apexu pro Salesforce. V současnosti nejvíce znalostí čerpám od svých kolegů na jednom velkém Salesforce projektu. Je to pro mě obrovská výzva a po Salesforce-samostudiu mám příležitost být uprostřed dění.

Jak se díváte na certifikační zkoušky, máte pocit, že je důležité je absolvovat nebo žádný test praxi nenahradí?

Po roce praktických zkušeností v Salesforce administraci jsem byla okolím jemně postrkována k certifikaci. Certifikace byla zcela jistě prohloubením a rozšířením praktických znalostí. V květnu 2016 jsem úspěšně složila certifikaci na Salesforce administrátora. Bylo to náročné a této certifikace si moc vážím. Navíc v Salesforce platí, že získanou certifikaci si musíte stále „udržovat“ dalšími menšími zkouškami, 3x ročně. Takže za mě, ano, certifikace má smysl – mě osobně otevřela dveře k pracovním příležitostem. Na druhou stranu znám šikovné lidi, kteří jsou o oboru úspěšní i bez certifikace.

Myslíte, že jsou v Salesforce jasně oddělené role administrátor, vývojář, konzultant nebo se to hodně prolíná (či může prolínat)?

Z mého hlediska – jsem administrátor, ačkoli jako pracovní zařazení mám konzultant ☺. Ano, dokáži si představit prolínání pozice administrátora a konzultanta. Nicméně i Salesforce certifikace na konzultanta předpokládá, že jste úspěšně složit certifikaci na administrátora. Domnívám se, že i vývojář může fungovat jako administrátor, proč ne? Pravděpodobně by používal jiné metody, více by kódoval. A mohl by být rychlejší…

Používáte aplikace třetích stran? Která je ta nejoblíbenější?

Na AppExchange je nespočet aplikací. Občas mám chuť si pohrát, a proto jsem si instalovala Graphics Pack – právě pro takové blbůstky, malování, ikonky. Pro potřeby menší organizace jsem testovala Sprinx Ares. Čas od času si místo DataLoaderu spustím DataLoader.io. Před časem mě zaujal i produkt Jitterbit Data Loader. Aktuálně se bavím s pluginem Salesforce for Outlook.

Jedna funkce, kterou máte nejraději?

Líbí se mi a často oceňuji Chrome rozšíření do Salesforce. Salesforce Inspector je pro mě nezbytností.

Kdybyste si mohla přát jednu věc, kterou by Salesforce mohl od zítra nově dělat, co by to bylo?

Ocenila bych klávesové zkratky pro rychlejší pohyb v Setupu… na Customize, Build. I když Quick Find/Search také není špatný – ale musím najet na pole, kliknout do pole a napsat alespoň znak. Také CTRL+S nebo edit pro správu záznamů by nebylo špatné.

Jak držíte krok s rychlým rozvojem funkcionality Salesforce, zavádíte nové funkce u zákazníků tak jak přicházejí nebo vás nové funkcionality nezajímají?

No, kdyby jen nové funkcionality, ale občas narazím na starší funkcionalitu, která stála dosud stranou a zkouším ji prakticky využít. Například reportovací Snapshot.

Lightning – co vás přitahuje/odrazuje? Doporučila byste zákazníkům přechod?

V praxi jsem Lightning neměla příležitost využít. U menších zákazníků jsem doposud preferovala Classic. Důvod byl zřejmý – pokládala jsem ho za poněkud nehotový a do značné míry limitující.

Ta Salesforce nebo ten Salesforce?

Za mě TEN Salesforce.

Zajímá mě tvůj názor