Nové funkcionality Salesforce v roce 2014

Salesforce logo Salesforce udržuje lidi, kteří si udělali jejich certifikaci, neustále ve střehu. Každý rok vydají tři nové verze a je nutné udělat jednoduchou certifikační zkoušku na každou z nich. Takže jsem se k tomu konečně dokopal, nastudoval novinky co se objevily od jara (Spring ’14) až do zimy (Winter ’15 vyjde až příští rok, ale certifikace se dělá už nyní) a splnil zkoušky.

Ke každé nové verzi existuje cca 300 stránkový popis změn (Spring ’14, Summer ’14, Winter ’15), pak to samé výrazně kratší s vypíchnutými klíčovými věcmi. K certifikaci jsou připravena videa, která pokrývají asi tak 15 nejdůležitějších funkcionalit a z toho tak 5 změn je zajímavých, které se hodí implementovat v organizacích.

Takže co letos přibylo zajímavého?

Spring ’14

Jaro přineslo věci, které jsou podle mě nejzajímavější:

  • synchronizace souborů (viz zvláštní článek)
  • objednávky – konečně (?) je možné v Salesforce evidovat objednávky. Do té doby existovaly nabídky a ceníky, ale chyběly objednávky
  • Data Import Wizard – aneb další cesta jak dostat data do SF. Vypadá to krásně, ale díky tomu sexy vzhledu je to pořádně pomalé na nastavování. Škoda, že na to nevzali nějaké UX specialistu

Data Import Wizard

  • Salesforce1 a SalesforceA – hurá, konečně SF na mobilu a tabletu. Salesforce1 je aplikace pro uživatele, která toho umí sakra dost (vlastně to samé co to normální prostředí, byť spousta novinek přišla až v létě), SalesforceA je pro adminy a umí základy, jako zobrazit uživatele a jemně s nimi pracovat
  • užitečné drobnosti v reportech – je možné aby popisky sloupců nemizely při rolování dolů, ale byly pořád vidět, a také je možné setřídit reporty podle součtů kategorií nebo počtů záznamů. A to je hrozně fajn

Třídění v reportech

Poslední super věc v jarní edici jsou Topics. Tedy super i nesuper současně. Tagy už v SF byly, nyní je nahradily Topics. Ty jsou jak u lidí tak u jednotlivých objektů, ke stejnému účelu slouží i hashtagy v Chatteru. V Chatteru určují o čem příspěvek je, u lidí co ti lidé umí – jednak jim je nějak přiřazuje systém sám, druhak je možné je přidělit ručně a pak mají větší váhu. Když někdo o někom řekne, že je na něco expert tak to přeci má větší váhu než když si to systém domyslí sám. No a pak je možné je přiřazovat i u jednotlivých objektů místo dosavadních tagů.

Topics

Je to super – snadno „otagujete“ libovolný záznam libovolným počtem tagů topiků (zní to divně) a pak se podle nich dá hledat napříč všemi typy záznamů, dá se podle nich filtrovat v pohledech. Nedá se podle toho sestavit report. A umí to nabízet hodnoty na základě hodnot definovaných polí pro jednotlivé typy záznamů.

Není to tak super – tagování je super, ale má nevýhody. I když se tagy nabízejí, tak se můžete uklepnout (daň za to, že se snadno vyytvářejí nové). Můžete snadno zapomenout, že by se hodil ještě nějaký další. Takže je skoro lepší mít výběrové pole s definovanými hodnotami a z těch si vybírat.

Prý se to také dá použít k označení kontaktů z určité konference (proč nepoužít Kampaň?), k označení znalostí těch lidí a další věci. No, použití chce pořádně promyslet.

Summer ’14

Léto toho přineslo použitelného trochu méně.:

  • Community mají lepší reporty a lépe podporují gamifikaci. I když je otázkou, zda je gamifikace vůbec dobře, podle tohoto článku je to spíš špatně (snaží se lidi donutit něco dělat, místo aby odstranila problémy, pro které to nechtějí dělat; funguje krátkodobě a neváží si lidí). A dokonce je možné povolit přístup do komunity i bez přihlášení.
  • na příležitostech je možné lépe definovat rozdělení přínosů jednotlivých lidí a je možné to počítat i podle jiných polí než je objem příležitosti

Rozdělení příležitostí na jednotlivé lidi

  • Salesforce for Outlook umožňuje vytváření více typů záznamů (konečně umí vytvořit přímo z Outlooku kontakt)
  • na aktivitách se konečně dá programově pracovat s datovými poli (spočítat třeba zpoždění) a existuje report o všech aktivitách, které se mě týkají (tedy nejenom těch, které mi byly přiřazeny, ale i těch, kde jsem „na kopii)
  • Skills – mít možnost u lidí evidovat jejich znalosti/schopnosti je super, zvláště u velkých organizací se to asi dost použije. Škoda, že to vyžaduje další licence, možná to půjde – byť né tak krásně – obejít pomocí Topics
  • minimální délka hesla může být delší – dřív šla nastavit minimální délka hesla na 10 znaků, nyní je to až 12. Popravdě jsou novinky, které nechápu. Proč vůbec to omezení existuje?

Winter ’15

A co přinese zima? Ještě se to může změnit, ale slibuje tyto zajímavosti:

  • Salesforce1 – mobilní aplikaci tlačí co to jde, většina změn v této verzi je snad právě v ní. Skoro přemýšlím, jestli to pořád ještě něco neumí ve srovnání s plnou verzí
  • kontrola duplicit (beta verze) – dosud na to používáme Duplicate Check, toto by mělo fungovat velmi podobně. V současné době spousta omezení, pro zapnutí je nutné kontaktovat support

Duplicate check in Salesforce

  • Salesforce for Outlook – nyní můžete vybrat, které soubory z emailu se mají uložit do SF (dřív se ukládaly všechny)
  • na aktivitách je možné přidat vlastní lookup pole (beta) – člověk moc nechápe proč to nešlo dřív a už vůbec nechápe, proč pro každý typ záznamů je možné vložit jenom jedno pole (zvláště když tato pole nemohou vázat na víc záznamů najednou :-(()
  • Social Customer Service – nativní integrace s Facebookem, Twitterem, Google+ a Sina Weibo bez nutnosti pořizovat licenci Radian6. To je slušný, pro zapnutí je nutné kontaktovat support. A ano, oproti Radian6 to má samozřejmě omezení funkcionality, ale dá se na něj snadno upgradovat
  • Files Connect – propojení Salesforce a SharePoint Online, 2010 a 2013, aneb nechte své soubory v SharePointu, ale vyhledávejte je a sdílejte přímo v SF
  • privátní skupiny v Chatteru, které nejsou vidět v seznamu skupin – ano, do této doby je možné mít privátní skupinu, ale všichni vidí, že existuje.
  • spousta vylepšení ve Visual Workflow (o kterém jsem už také psal) – možnost „počkání“ v procesu, publikování do Chatteru, odeslání záznamu ke schválení bez jediné řádky APEX kódu a další
  • možnost použít Twitter nebo LinkedIn účet k přihlášení do SF, což je super, byť by člověk v dnešní době OAuth aplikací doufal, že nastavení bude jednodušší a nebude limitováno na vybrané služby
  • konečně na vás Salesforce může mluvit Slovensky (týká se pouze koncových uživatelů nikoliv kompletního rozhraní aplikace)
  • pole pohlaví má v češtině (a pár dalších jazycích) novou hodnotu – AnimateMasculine. Musím si najít překlad co to znamená (dohledáno, ale moudrý z toho nejsem, počkám si na implementaci)

Není toho málo

Letošní rok nepřinesl těch novinek úplně málo, mobilní aplikace určitě potěšila neskutečné množství lidí a ty další vypíchnuté zajímavosti jsou taky fajn. Nicméně mezi těmi stovkami novinek jsem určitě přehlédl nějakou, která je klíčová zrovna pro vás. Holt si ty dokumenty (odkazy na začátku článku) budete muset pročíst sami. A pak zapřemýšlet co z toho, jak a proč u vás nasadit.

Zajímá mě tvůj názor