Managed Mail Replicas a jak na ně

Lotus Domino verze 8.5.2 přineslo novinku nazvanou Managed Mail Replicas. K čemu to je, jak to nastavit, proč to dělat, funguje to vůbec a kde najdu víc informací?

K čemu to je

Asi nejlepší otázka, kterou si pokládám znovu a znovu. Jednoduchá odpověď zní – k ulehčení serverům. Dojde totiž k vytvoření repliky na klientovi, na které uživatel následně primárně pracuje, ale která se chová v podstatě stejně, jako kdyby pracoval na serveru. Tento způsob v poslední době začalo nasazovat dost firem a různě se s tím praly – nefungoval SmartUpgrade, muselo se uživatelům zakázat přepnutí na server, musela se zajistit pravidelná replikace, emaily měly zpoždění. To všechno je vyřešeno.

Hezké je, že uživatel nic nepozná – samo se vše nastaví, v dokumentu pracoviště je pořád nastaveno, že pracuje na serveru, ale přitom se replika sama vždy přepne na lokální počítač (obejít to jde jedině tím, že dáte Otevřít repliku a vyberete serverovou). Emaily se mu ve schránce objevují okamžitě po příchodu (server dává vědět klientovi když přijde další) a není potřeba spoléhat na replikaci.

Bohužel to asi není myšleno jako plnohodnotná replika. Určitě to tak jde nastavit, ale ve standardu jde spíš o to, umožnit uživatelům rychlý lokální přístup k posledním emailům (z posledního měsíce), jejich rychlé stažení ze serveru (primárně bez příloh, dotáhnou se až je uživatel potřebuje). Takže nejde o plnocenou repliku, na které máte vše co potřebujete kdykoliv k dispozici, ale spíš o takový rychlý mezisklad. Ostatně i odeslané emaily se primárně uloží do lokální repliky a až při pravidelné replikaci se odešlou na server.

Jak to nastavit

Jednoduše. Stačí vytvořit novou politiku a desktop nastavení, na záložce Mail poté nastavit, aby se automaticky vytvořila nebo zkonvertovala lokální replika, pošta aby zůstala na serveru a případně se dá nastavit ještě nějaké omezení lokální repliky pro ušetření místa.

Managed Mail Replicas nastavení

Ve spodní části formuláře se poté dá ještě nastavit, aby se emaily primárně stahovaly bez příloh a ty se automaticky dotáhly až je klient bude potřebovat. To se mi nepodařilo nasimulovat, příloha vždy přišla okamžitě.

Managed Mail Replicas nastavení

Máte hotovo, jakmile klient zjistí nové nastavení tak vytvoří repliku (nebo přepne všechny existující lokální repliky) a při dalším otevření pošty již uživatel pracuje lokálně. Nijak ho to neobtěžuje v práci a ani to nepozná. Lokální replika navíc nejde pomocí LN smazat, musíte ji buď smazat systémově nebo nastavit politiku tak, aby se smazala. A zatímco při zapnutí jsou automaticky zkonvertovány všechny lokální repliky (pokud jich má uživatel víc), tak pouze jedna z nich je prohlášena za tu hlavní managed repliku a ta je právě smazaná pokud politiku nastavíte na smazání.

Proč to dělat

Ulehčíte serverům, ulehčíte linkám (statistiku zrovna nemohu najít, ale byly na to testy – úspory jsou velké). Nemusíte se namáhat tvorbou lokálních replik a jejich správným nastavením (viz dlouhý článek na developerWorks). A uživatelé budou mít pocit, že je to najednou bleskové (v našich mini testech se lokálně email s 12MB přílohou otevřel okamžitě, při otevírání na serveru jsem musel cca 2s čekat).

Funguje to?

V rychlém testu nám to fungovalo bez problémů, ani na internetu jsem zatím nezaznamenal stesky. Ostatně i pod článkem Ed Brilla (viz níže) si to lidé nemohou vynachválit.

Podotázka – funguje to jenom pro poštu? Ano, pro jiné databáze to nefunguje, nicméně je to tak prý navrženo, je to ve vývojových plánech, pouze to nemá přiřazeno konkrétní datum.

Další zdroje informací

1 komentáře

  1. Emaily nejsou na serveru uloženy v mail.box, po spuštění klienta doručeny do repliky na klienta a potom replikovány zpět na server.
    Email je doručen do schránky uživatele na serveru a následně tlačen do repliky poštovní schránky na klienta.

Leave a Reply