kRok jinak – zkušenosti z pohovoru

Logo CRM pro neziskovky Loňský rok jsem se, díky spoustě volného času :-), pustil do učení nové technologie a její praktické implementaci v praxi. A stal jsem se dobrovolníkem v organizaci CRM pro neziskovky (dále jen CRMko), která pomáhá dalším neziskovým organizacím s implementací Salesforce, jeho ohnutí podle potřebných procesů a plné využití – zejména v oblasti fundraisingu.

Zajímavé nové zkušenosti, Salesforce je v mnoha ohledech velmi podobný IBM Notes, neziskovky jsou úplně jiný obor, než jsem původně při pohledu zvenku myslel. Mnohé se snaží dělat věci na koleně a přežít, další jsou neskutečně organizované a se systémy lepšími než v mnohých soukromých firmách – a pak se všechny nahážou na jednu hromadu.

Logo Rok jinak V říjnu jsme společně stihli přihlášku do kRoku jinak. Je to obdoba Roku jinak, ale na kratší dobu, která mnohým projektům může stačit. A to byl přesně náš případ.

Dáváme šanci odborníkům z byznysu a státní správy, aby strávili svůj čas prací pro neziskovou organizaci, kterou si sami vyberou. Jejich plat ve stejné výši, jako měli dosud, hradí Nadace. Neziskové organizace získají na rok nebo méně motivovaného odborníka, kterého by si jinak nemohly dovolit.

Dostat na tři měsíce zpět svůj bývalý plat (místo rodičovské), rozjet své pracovní tempo a udělat něco užitečného, co umožní CRMku posunout se o pořádný kus dál, to mě lákalo. Jak totiž tato organizace nabaluje další dobrovolníky tak zjišťuje, že je neskutečně těžké je pořádně zaintegrovat, předat jim informace o tom co, proč a jak se v těch dalších neziskovkách implementuje. Tahle znalost je v hlavách těch několika zakladatelů a jen pomalu se předává dál. Takže buď se budou dobrovolníci zapojovat pomalu, tak jak budou mít zakladatelé čas, nebo bude každá implementace trochu jiná a bude to dost neřízené.

Udělat manuál, který přesně nadefinuje jak ten „produkt“ vypadá, proč se to tak dělá, co mají neziskovky chtít, to by jim hodně pomohlo. A tak jsme sepsali projekt, poslali žádost a čekali, zda projdeme do druhého kola.

Pohovor

Prošli jsme a dostali se k pohovoru. A tady se ukázalo, kolik mezer má i „naprosto jasně napsaný“ projekt. A také jak nepříjemné je pozvat si dva lidi odděleně a pak se dívat, jestli odpovídají stejně 🙂 Jasně že ne, každá strana, přestože obě cítí to samé, některé věci preferuje více a jiné méně, pod stejnými výrazy chápe trochu jiné věci a podobné drobnosti.

Takže až se někdy dostane k jejich pohovoru, tak si nejdřív přesně ujasněte:

  • co je opravdu primárním cílem projektu? Pokud těch cílů máte víc, tak jaké mají váhy a proč zrovna tak
  • kdo má know-how? Cílem kRoku jinak je předat know-how od odborníka do neziskovky, přičemž samozřejmě kus znalostí se předává i opačným směrem, ale nesmí nabýt dojmu, že ten poměr je spíš opačný. Což byl přesně náš problém – sice vím jak nadefinovat produkt a jak to předat dál, nicméně neznám problémovou doménu – a to byl problém. V podstatě jsme chtěli, aby Nadace Vodafone zaplatila vytvoření manuálu, což by sice CRMko posunulo, ale vlastně bych až tak moc znalostí nepředal, respektive by byly jednorázově využitelné
  • ukažte opravdovou hodnotu. My jsme trochu bojovali s názorem, že chceme udělat „nějaký manuál“, kterých už je všude spousta. Není, specifika neziskovek a jak je vyřešit a posunout je v oblasti fundraisingu, nikdo moc neřeší. To je přidaná hodnota, která není moc vidět, ale vzniká „sama“ při množství implementací. A pak se o tom dá takto krásně psát.
  • kdy se projeví dopady? Náš další problém – přínos by se projevil až po zpracování manuálu a vlastně po skončení programu. Bylo by hezké vidět jak přínosy začnou proudit od prvního dne, což by sice částečně vidět bylo, ale asi málo
  • opravdu si nemohou dovolit vás zaplatit? Vodafone zjevně pomáhá rád, ale současně moc dobře zná účetní závěrky spousty neziskovek. A ony opravdu někdy mají hodně peněz. Ostatně když dávám dary tak si mnohy nechám také závěrku předložit a jsem překvapen, kolik peněz se jim válí na účtech. Jasně, rezerva na několik dalších let je důležitá, ale opravdu tedy potřebují další příspěvky?

Když se ukáže, že projekt opravdu má přínos; že jim opravdu můžete předat know-how, které nemají a které opakovaně využijí a posune je dál a že na vás nemají peníze, pak máte šanci uspět.

Zajímá mě tvůj názor