Když vás Equa bank dostane do nesnází. A je jí to jedno.

Celé to začalo velmi banálně. Má oblíbená N26, s její EUR kartou umožňující výběry zdarma, se transformovala na pořádnou banku a mně se z nejrůznějších důvodů nepovedlo přejít. Bylo potřeba převést eura jinam a pořídit jinou eurovou kartu, abychom si tu zimu v Rakousku mohli v klidu užít.

V rychlosti jsem prošel nabídky českých bank a zvítězila Equa bank – pobočka hned vedle kanceláře, rozumné poplatky a platební kartu během těch pár dní, které nám zbývaly do odjezdu, také zvládnou poslat. Zvládli jsme to na jedničku, karta (dokonce více měnová) přišla včas, peníze z N26 také dorazily a my v naprosté pohodě odjeli.

Na začátku jsme měli trochu problémy s výběry peněz, ale na infolince mi poradili, že musím EUR účet svázat s kartou a pak už to půjde. Šlo, celé tři týdny bylo všechno úžasné.

Pak jsme zjistili, že budeme potřebovat víc peněz. Kamarád je placený v EUR, proč je nekoupit od něj a nevyrovnat se za výrazně lepší kurz, než nabízejí banky? Jeden telefonát, virtuálně jsme si plácli a peníze jsou na cestě.

Problémy začínají

Druhý den mám zmeškaný telefonát od Equa bank. Nic z čeho bych si dělal těžkou hlavu, reklamní oddělení bank již dobře znám. Nicméně od nich došel i email, že se jedná o něco vážného a ať volám. Tak tedy volám.

Prý jejich risk oddělení identifikovalo platbu jako podezřelou, kdo a proč mi tedy posílá peníze, mám na to smlouvu? Podle pravdy odpovídám, že kamarád, smlouvu podepsanou nemáme a částka také není závratná (alespoň podle mne). V pořádku, ujišťuje mě pracovník infolinky, předám informace dál.

Druhý den volá znovu, tyto informace prý nestačí. Máme tu smlouvu písemně? Upozorňuji na fakt, že podle nového občanského zákoníku je možné uzavřít smlouvu ústně a přesně to se stalo v tomto případě. No a nemohl byste ji uzavřít písemně? Nemohl! A proč vám posílá peníze, vyměňujete si je v podstatě? Potvrzuji, že ano a pracovník infolinky by hned chtěl vidět výpis z mého účtu, že jsem mu odeslal koruny. Neodeslal, čekám, až budu mít eura. Ok, pracovník vypadá spokojeně a hovor ukončujeme.

Další den jsou peníze na účtu, já jsem si oddychl a věřím, že teď už bude vše v pořádku. V průběhu celého procesu ještě živě komunikujeme na Twitteru, kde mě Equa bank vysvětluje, že celé ověřování vyžaduje zákon 253/2008, konkrétně jeho paragraf 7.

Povinná osoba provede identifikaci klienta nejpozději tehdy, kdy je zřejmé, že hodnota obchodu překročí částku 1000 EUR, pokud tento zákon dále nestanoví jinak.

Ať ten paragraf (a další) čtu jak chci, tak mi vychází, že identifikaci klienta, tedy mne, jsme zvládli už při podpisu smlouvy, kterou jsem navíc uzavíral osobně, takže je to celé postavené na hlavu.

Jsme v průseru

O týden později neprošla platba kartou. To se stává, na Zélandu jsme si občas neškrtli ani se třemi kartami. Navíc poučen TravelBiblí s sebou těch karet tahám více, k různým účtům. Ale stejně.

O čtyři hodiny později dostávám SMS, že moje platební karta byla PRÁVĚ trvale zablokovaná a blokaci nejde zrušit. A začíná naše kolečko telefonátů.

Na infolince nejdřív zjišťují proč, pak říkají, že jde o interní informaci a dostanu prý dopis. Skvělé odpovídám, jsem v Rakousku, kartu potřebuji, dopis přijde do Česka, co s tím plánujete dělat? Já vám rozumím, tvrdí operátor, vše máte v dopise. To chápu odpovídám já, ale jak budete řešit, abych dostal novou kartu a mohl dál fungovat, do Česka se jen tak nedostanu? Já vám rozumím opět tvrdí operátor, vše máte v dopise. Přístup ohrané desky zvládá lépe než já, asi po pěti otočkách tohoto typu to vzdávám a zavěšuji.

Co znamená EQUA?
Základ slova Equa pochází z latiny – odkazuje na rovnost, férovost a otevřenost, tedy vlastnosti, které jsou pro Equa bank charakteristické.

(zdroj: web equabank.cz)

Na konci týdne musíme zaplatit ubytování, směšných pár tisíc eur. Vybráno máme sotva na jídlo do konce pobytu. Equa bank nás dostala do průšvihu, operátor mi sice rozumí, ale je mu to naprosto jedno.

Domlouváme se s ubytovatelem, že zaplatíme převodem, zadávám příkaz k úhradě, který se naplánuje hned na druhý den a jdeme klidně spát. Postupně několik telefonátů s bankou mi zabralo celé odpoledne.

Druhý den sleduji několikrát, zda už platba odešla, večer to nevydržím a volám na infolinku, proč pořád neodešla. Vy jste ji zadával včera, zpracování probíhá až večer, uklidňuje mě operátor.

Za pět minut volá znovu – vaše platba neodejde, vše máte v dopise, který jsme vám poslali. Opět absolvujeme kolečko o tom, jak já jsem v Rakousku a jak on mi rozumí, ale prý klidně dopis pošlou do Rakouska. Odpovídám mu, že se tam asi píše něco, s čím z Rakouska stejně nic neudělám, což nemůže ani potvrdit ani vyvrátit.

Štěstí, že v Equa bank nebyly všechny peníze a že máme rezervy v jiné bance. Také štěstí, že znám Transferwise. Jinak bych buď vybíral za nesmyslný kurz z kreditní karty nebo poslal peníze z mBank, což také není zrovna výhodné. Transferwise použije výrazně výhodnější směnný kurz než všichni ostatní a platba přijde vlastně stejně rychle. Ubytování zaplaceno a my si můžeme klidně užít konec dovolené. Trocha hotovosti nám zbyla, takže nebudou děti o hladu.

Čas věci dořešit

Vracíme se do Česka, ve schránce čeká závěrečný výpis z účtu a já se divím, jak mi mohli uzavřít účet dřív, než jsem obdržel výpověď.

Je to jednoduché, opět nový občanský zákoník. Pokud se podnikatelům zdá děsivé, že musí vybírat pravidelně datovou schránku kvůli desetidenní fikci doručení, tak byste měli vědět, že doporučený dopis má fikci doručení 3 dny. Zlatá datová schránka nebo všechny dopisy od úřadů.

Vyrážím na poštu vyzvednout ten bájný dopis a zastavuji se na pobočce banky, abychom vyřešili papírování. Těch bodů, které s nimi chci vyřešit, mám jenom pár:

  • převod peněz ze zrušeného účtu jinam;
  • poslat lednový výpis z účtu, který jsem si nestihl stáhnout z internetového bankovnictví předtím, než mi zrušili přístup;
  • zjistit, proč neodešla platba, která byla naplánovaná dva dny před zrušením účtu;
  • a konečně zjistit, čím konkrétně jsem porušil důvěru, díky čemuž mi zrušili účet.

Vyplňujeme celkem tři žádosti a já spokojeně odcházím.

O týden později peníze pořád nikde, natož ty další věci, jednu z nichž mi slečna na přepážce slíbila zavolat hned druhý den.

Vyrážím znovu na pobočku, dokonce je tam i stejná pracovnice. Usměje se na mě a říká „já na vás úplně zapomněla, v tom požadavku na převod peněz nám chybí nějaké údaje“. Poté co zjistím, že jim chybí hlavně IBAN a částka, tak se už tak moc neusmívám, IBAN si mohou přeci zjistit sami a částku snad znají. Doplňujeme údaje, s dalšími požadavky se také nic nestalo a ani k nim nejsou v systému doplněny žádné odpovědi. Alespoň zjišťuje, že mi může sama vytisknout lednový výpis.

Uplyne skoro další týden a peníze nikde, telefonuji na infolinku. Můj požadavek vidí a prý ho popoženou. To doufám, odjíždíme zase pryč a už to řešit nechci. Druhý den peníze dorazí do nové banky, se kterou snad žádné problémy nebudou.

Pořád sice netuším, proč neodešla platba ani čím konkrétně jsem porušil důvěru, ale to už se asi nikdy nedozvím.

Rovnost, férovost a otevřenost – vlastnosti, které jsou pro Equa bank charakteristické, jsem nezaznamenal. Zaznamenal jsem jenom vyhýbavost a odkazování na někoho jiného, se kterým mě ale nemohou spojit. Pokud porušení důvěry bylo způsobeno tím, že jsem odmítl dodat papírovou smlouvu, tak to snad raději ty peníze neměli připisovat vůbec, stálo by mě to méně starostí.

Teď jenom doufám, že svou novou banku budu moci mít opravdu rád.

6 komentáře

  1. Hezky den, pokud to neni tajemstvi – ktera je ta nova, vyvolena, banka? A co bylo tim zasadnim problemem pri prechodu u N26? Ja jsem to zvladl bez problemu, pokud se nepletu, tak slo pouze o potvrzeni prechodu. Navic jsem byl tou dobou mimo CR a riskl jsem to. N26 funguje dal.
    Dekuji

    • Ani při opakovaném zaslání mi nedošla nová karta, která byla k přechodu nutná, teď už snad opět začnou otevírat účty, tak si ho zase otevřu, byl jsem s nimi spokojen. A eura skončily u Air Bank, zatím spokojenost.

  2. Ahoj,
    To tedy fakt takovouhle anabázi nezávidím. Nejhorší řešit problémy, když je člověk v zahraničí. My řešili kdysi jen takový malý problém v USA – platba neproběhla z důvodu nízkého kreditu – ony si hotely nějak zablokovali větší částku, než bylo nutné , a rázem nám nezbyly peníze 🙂
    Taky by mě zajímalo, pro jakou novou banku ses rozhodl 🙂 Já zatím EURa držím na svém švýcarském učtu 🙂
    Kdysi, kdysi (2008) jsem si zakládala mBank právě kvůli tomu, že mohu vybrat obnos (v přepočtu nad 2000 EUR) bez poplatků (což nebyl v případě Dánska přesahnout).
    Transferwise je fajn, ale přijde mi to zbytečné, pokud člověk mění méně, jak 1000 EUR (když to dám mezi mými dvěma účty, tak to mám hned převedené a nepřišlo mi, že bych měla o tolik jiný kurz).
    Míša

    • No pokud je kurz o 50 halířů jinak (což je spíš pravidlo než výjimka), tak je to u 1000€ hned 500Kč. Jasně, v té částce to není tolik, ale na večeři si za to zajdu. A na účtu to bude o den později (možná, dost možná ale stejně rychle)

  3. Podobne mi problem narobila Prima banka. Dna 16.12.2017 som chcel vybrat 3000 EUR zo slovenskeho ATM. ATM nemal dost penazi, zahrkal a nic nedal. Z uctu peniaze odisli. Zacala peripetia. Reklamoval som to v Primabanke, na ktorej prieceli visel jej bankomat. Vraj som mal ist do svojej banky. Ja som zostal pred Vianocami uplne bez penazi. Bankovy uradnici boli ako pokazeny gramafon a mali ma haku. Peniaze mi vratili az 12.02.2018. BEZ OSPRAVEDLNENIA! Vraj postupovali v sulade so zmluvou. Je.at taku zmluvu. Neviem, ako by to fungovalo, ked by sa spravali vsetci takto chrapunsky. Napr. si kupite auto a predajca Vas vyzve, aby ste zaplatili v pokladni. Po zaplateni Vam povie, ze auto nema a musite sa obratit na vyrobcu, aby ho predajcovi dodal a on Vam ho potom doda. A vy budete cakat dva mesiace. A vsetko bude v sulade so zmluvou. 😀

Leave a Reply