Jak v pohodě zvládnout certifikaci

Na jednu věc jsem se ptal v podstatě všech lidí, se kterými jsem dělal rozhovor – co oni a certifikace. Mix odpovědí mě v podstatě nepřekvapil – od lidí pracujících pro partnery se to čeká, některým se to nelíbí a vymlouvají se, že to stejně nic neříká (skvělý článek od Keira Bowdena, kterému se rychlokvašky nelíbí), potkal jsem i lidi od zákazníků, kteří o tom přemýšlejí. Hodně lidí si uvědomuje, že odpovědi možná jsou na internetu dostupné (ale pozor z jaké jsou doby, Salesforce se 3x ročně mění), ale certifikace je donutí nastudovat věci, o které by normálně nezavadili. A jak píše David Liu – důležité je porozumět, nikoliv se našprtat (byť u některých otázek je pravdou spíš to memorování).

Paul Ginsberg nedávno napsal článek s pár tipy pro úspěšné absolvování certifikace a na závěr se pousmál, že je to v angličtině a pokud chceme napsat něco ve svém mateřském jazyce, tak jsme vítáni.

Jako člověk, který má certifikace rád (je to úchylka mít jich 19+?), bych měl pár tipů dát dohromady také, takže tady jsou.

Kde studovat?

A vida další úchylka – přeci na Trailheadu. Respektive začíná se na … Trailheadu, kam se to vše přestěhovalo … kde jsou jednotlivé certifikace popsané, u každé odkaz na Exam Guide, ve které jsou detaily o zkoušce, oblasti co nastudovat a jakou mají váhu – což je nejdůležitější informace – ukázkové otázky a ve většině případů odkazy na Trailhead plus doporučení kurzů, které můžete absolvovat, pokud máte peníze.

K tomu existuje ještě Certification Journey ebook, který ale podle všeho není úplně aktuální (chybí třeba Nonprofit Cloud Consultant).

Zkušební otázky byly by?

Byly – pro administrátory za 20$ přímo od Salesforce.

Tady se filosofie Salesforce trochu změnila, protože zkušební otázky nikdy nebyly, takže se šíří podloudně internetem (a měli byste je hlásit Salesforce) a jejich velký problém je, že nevíte, pro jakou verzi platí, takže se ty odpovědi můžete naučit špatně.

Salesforce Ben přišel před dlouhou dobu s jeho verzí zkušebních otázek, které jsou aktuální a v členské sekci, za kterou se platilo 10$ na věčné časy.

Online nebo osobně?

Salesforce certifikace se dělají buď osobně (v Česku v Praze nebo Brně) nebo přes internet vzdáleně.

Já jsem jich většinu udělal vzdáleně. Stačí externí kamera (v podstatě libovolná) s dost dlouhým kabelem, aby zvládla zabrat vás a prostor kolem počítače. Nainstalujete příslušný program, připojíte se, seřídíte kameru a jdete na to. Čas od času vás asi přeruší, pokud nosíte brýle tak je bude operátor skoro určitě chtít vidět v detailu, pokud si mrmláte pod vousy tak bude chtít ať ztichnete, pokud si dáváte ruku před pusu tak ji dejte jinam, pokud se koukáte často okolo tak mu budete muset na kameru ukázat celý pokoj. Můžete mít vodu, můžete si i odskočit na záchod, nesmí mít žádný papír nebo telefon nikde poblíž.

Když to děláte osobně tak se dostavíte v dohodnutý čas do příslušné firmy, prokážete se dvěma průkazy, zavřou vás do místnosti a je to vlastně stejné. Akorát máte k dispozici papír na poznámky. Dost možná se budou ve vedlejší místnosti hlasitě bavit nebo telefonovat, musíte vystačit s jednou sklenkou vody a jinak je to vlastně stejné.

Za mě osobně vítězí možnost dělat test vzdáleně kdykoliv chci a mají volno. Takže klidně od desíti v noci.

Na pořadí (ne)záleží

Některé zkoušky vyžadují, abyste měli už jiné hotové. Kdesi kdysi byl krásný diagram, jak dělat testy za sebou, protože se částečně opakují. Davidovi tipy jsou jenom slabým odvarem tohoto pořadí, ale vyjít se z nich dá. Pro architektonické zpracovala pořadí Gemma, ale přiznám, že jsem se jím neřídil.

Jak poznat kde jsem chyboval

Přibližně dva roky nazad začal Salesforce poskytovat vyhodnocení úspěšnosti po jednotlivých oblastech. John Garvens zpracoval návod, jak to celé vyhodnotit, ale v podstatě vezmete čísla z vašeho testu, dosadíte do rovnice s poměry jednotlivých oblastí v Exam Guide a víte, kde musíte přidat, protože tam jste to nejspíš popletli.

Jak všichni říkají (minimálně Michael Drzewiecki) – You either pass, or you learn.

Trochu zápasím s angličtinou

Testy jsou přirozeně v angličtině a co si budeme nalhávat, občas těm větám vůbec nerozumím a nedávají mi smysl. Jako člověk, který nemá rodilou angličtinu, můžete předem (minimálně tuším týden) zažádat Salesforce o extra čas a dostanete 30 minut navíc. Třeba vám to někdy pomůže, až budete bojovat o minuty.

Maintenance

Třikrát ročně nová verze, takže si Salesforce hlídá, že se pravidelně vzděláváte. Dřív se za to platilo a museli jste update udělat do roka od vydání nové verze, teď se snad vše přesunulo na Trailhead, je to zdarma a máte na to jenom půl roku. Tak pozor. A také pozor na to, abyste měli správně svázaný Trailhead a Webassessor profil.

Sleva by nebyla?

Za každou certifikaci se platí. 200$ za ty „normální“ a 400$ za architektonické. Plus DPH. Pokud neprojdete, tak na opakovací testy máte 50 % slevu bez omezení počtu.

Je to dost peněz, naštěstí je pár cest, jak si to zlevnit:

  • partneři mohou nakoupit certifikace v balících po 10 s příjemnou slevou;
  • zaměstnanci neziskových organizací mají slevu 50 %, s touto slevou mohou udělat tuším 5 certifikací ročně;
  • na Dreamforce máte na certifikaci 50 % slevu, ale je otázkou, zda stojí za to si zkrátit Dreamforce strachy se zkouškou;
  • k TrailheaDX dostanete 3 vouchery zdarma;
  • na CzechDreamin budeme losovat šťastlivce, kteří dostanou voucher zdarma také.

Na závěr ještě pár tipů od Davida, protože prostě platí:

  • čtěte pořádně otázky a odpovědi;
  • snažte se zalíbit Salesforce a odpovídejte v souladu s jejich filozofií (click not code, use 3rd party app, …);
  • používejte Mark this item for later review;
  • když to neuděláte napište si všechny otázky, kde jste si nebyli jisti a najděte si odpovědi.

A na závěr – nebojte se toho, nikdo vás neukousne. A prý jakmile si na LinkedIn napíšete první certifikaci, tak se na vás hned slétnout head hunteři a budou vás moc chtít.

Leave a Reply