ILUG – den první

Včera jsme šli spát celkem pozdě (alespoň na můj vkus), Pavel nás upozornil, že venku je světlo dlouho do noci a brzo ráno, takže jsem se ráno nebudil moc podle slunce, ale počkal, až nás vzbudí Pavel. Vzbudil nás dost brzo – už asi v devět (což znamená, že v Čechách bylo deset). Jeho plná lednička nám nabídla spoustu dobrých věcí na snídani, které prý musíme ochutnat, ale zase mu je nesmíme sníst všechny.

Nakonec jsme se vybabrali z bytu a pěšky vyrazili na místo konference, které jsme včera dost dlouho hledali na mapě. Nicméně čím blíže jsme byli, tím byla cesta jednodušší – bylo naprosto zřejmé, kdo míří stejným směrem.

Konference se konala v Griffith College, což je „dvůr“ obklopený krásnými starými budovami a uprostřed dvora moderní budova, ve které to celé je. Tedy alespoň ta úvodní prezentace. Nafasovali jsme tašku se spoustou užitečných věcí (2GB USB klíč, program konference, spousta reklamních letáků a takové zelené něco ve tvaru znaku konference z nějakého molitanu – asi nějaká maxi houba na umývání, to budeme muset ještě zjistit.

Konferenční centrum

Teď čekáme, až začne ta úvodní prezentace, všichni bleskají bleskama, sál se zaplňuje, lidi se baví, půlka sálu má puštěné notebooky, očekávání je velké. Zajímavé je, že všichni s velkými zrcadlovkami mají blesky a bleskají, malé kompakty nebleskají, asi jim to čipy nějak doženou.


Úvodní vysvětlující prezentace a díky ní už víme co je to zelené co jsme měli v tašce – klobouček.

Kloboučky

Rychlý výzkum – přibližně polovina lidí tady už někdy byla, druhá polovina je tu poprvé. Prý to bude legrační týden. Pořád čekáme na zbylé lidi, až najdou cestu do konferenčního centra – vesměs prý chybějí Irové. Bar dole je prý dobře zásobený, takže se bude pít do noci. Akorát berou pouze hotovost, bankomat je naštěstí přes ulici.


Nick Shelness vzal prezentaci z roku 1998 a v naprostém klidu ji odprezentoval, protože pořád byla pravdivá. Co mě zaujalo, byl vývoj rychlosti procesorů (v roce 2008 budou běžet na 4GBHz), paměti (4GB, což je pravda, akorát Windows to nezvládají) a disku (80GB, což už je dnes málo). Zajímavé je, že počítač pořád používáme v podstatě k tomu samému, takže tyhle ohromná čísla nám jsou vlastně k ničemu.

Alan Lepofsky začal vystavením opičky, laděním výstupu z notebooku na plátno (nějak se mu nedařilo) a pokračoval striptýzem – naštěstí skončil po sundání svetru. Přibližně 30% přítomných twitteruje, takže pokud máte nudný život tak o tom přestaňte twittrovat. To že twitter v dnešní době běží jenom přibližně 70% času v podstatě moc lidem nevadí, alespoň bude víc dětí. V každém případě tolik vtipů na twitter jsem ještě neviděl, asi sleduju špatné servery.

Alan Lepofsky

Sezení v zadních řadách má nevýhodu – nevidíme vršky prezentací.

Evoluce spolupráce – od zaměření na dokumenty, přes lidi a nyní jsme zaměření na komunitu. Ten poslední krok je zajímavý. Zatímco dřív jsme si vybírali s kým chceme komunikovat a o čem, tak nyní naši komunikaci volně zveřejňujeme na internetu (twitter, blogy) a lidé si vybírají koho budou sledovat. Což zní hrozně divně, proč bych měl na internet dávat co dělám a jak se mi to líbí a pak zjistíte, že tohle jsme dělali vždycky. Když jste na párty tak se totiž dělají skupinky a vy posloucháte toho koho chcete a když vás omrzí tak jdete dál. Takže vlastně jsme na to připraveni, nic se nezměnilo, pouze to děláme elektronicky. A s tím souvisí i spousta programů, které dnes používáme a na které potřebujeme všechny ty rychlé procesory a spoustu paměti – komu z vás neběží celý den Skype, ICQ, GTalk, browser na brouzdání, RSS čtečka, emailový klient, …? A k tomu se někdy snažíte pracovat.

Cattail – nový nástroj, na kterém IBM pracuje a slouží pro sdílení dokumentů. Nic nového (si říkáte), ale ty dodatky k tomu něco dodají – vidíte kdo to stahuje (je to pro společnosti, takže lidé jsou přihlášení), jejich komentáře (můžete to vylepšit), nějaká metadata pro kategorizaci a spoustu další šikovných věcí. Pokud lidé nebudou jenom slepě stahovat, ale i komentovat a ptát se tak to může být super a spousta dokumentů bude časem lepší a lepší. K tomu (nebo že by to byl další projekt? – no jasně, nová verze Quickru) je možné dokumenty upravovat přímo na webu a každá část dokumentu (každá buňka tabulky, obrázek, …) má svoji http adresu, takže se můžete připojit pouze na ní a upravit ten jeden údaj, který máte. To zní suprově.

Vyhledávání – na tom snad není možné nic vymyslet. Ale pletete se, můžete to snadno zpřesňovat. Takže nejdřív obecná fráze co hledáte, pak to jedním kliknutím zpřesňujete datově, oblastí kde se to našlo, přes lidi, kteří to mají na starosti a dalšími parametry. Vypadá to suprově, ukázka byla na obchod s golfovým vybavením, kde si nejdřív vyberete že budete chtít pánskou hůl (oni tomu asi neříkají hůl :-)), pak od jakého výrobce, jak těžkou, jak drahou, … těch parametrů vymyslíte hodně a díky klikáním snadno najdete hůl přesně pro vás, kdyby to tam nebylo tak hledáte pěkně dlouho.


Rozhodnout se nakrmit 500 lidí v jeden okamžik v malé místnosti je nápad hodný kouzelníka, ale povedlo se. Několik druhů sendvičů všechny zasytilo a nebyly vůbec špatné, k tomu oběhnout stánky sponzorů, dostat kafe a čaj a vzhůru na další prezentace, které se už konají v rozdělených sálech. Cestou jsme alespoň potkali ještě Hynka, takže další Čech v řadě, není nás tady naštěstí tak málo. Mimochodem proč je nás tady tak málo – bojí se všichni angličtiny? Žádné extra náklady s tím totiž spojené nejsou. Že bychom příští rok udělali hromadný zájezd?


Build or Bust (TeamStudio) – prezentace začíná suprově – vypadává projektor i mikrofon, ale o to vůbec nejde, dobří řečníci zvládají prezentaci i bez toho. No popravdě řečeno to není úplně ono. V každém případě výsledek přednášky je stručný – nepouštějte programátory do produkčního prostředí (udělejte jim úplně separátní, ze kterého nepůjdou ani posílat emaily) a oni vám poděkují, protože nemohou na ostrém prostředí nic zkazit, rozeslat emaily komu nemají a tak dále. No, podle mě nejdřív budou hrozně nadávat, že se nedají ladit chyby, které se objeví v ostrém provozu a tak dále, ale vydržte.

Přibližně 30% účastníků má 3 oddělené prostředí – pro vývoj/testování a produkční. Popravdě jsem asi ještě nikdy neviděl zákazníka, který by to tak měl – mají třeba testovací kopie, ale snad nikde nebyly oddělené servery. Existuje nějaký Joelův test, který má dvanáct otázek (máte bug databázi, systém pro správu verzí, programátoři při vstupním pohovoru píší kód, …), 2 lidé z publika získali víc jak 5 bodů. Microsoft prý má všech 12, tak moc nevím o čem to vše vypovídá 🙂 Mimochodem prý máte mít 2 testery na každého vývojáře – uff, to by se zákazníci asi nikdy nedoplatili.

Finále je jasné – nástroje TeamStudia jako například CIAO! (verzování) , Analyser (jednoduché testy ať máte čas na ty složitější), Build Manager (který automatizovaně nasadí aplikace, podepíše, nastaví agenty a práva) a mnohé další vám mohou uspořit spoustu práce.


Povídání o portálech vypadalo podle pozvánky suprově, bohužel prezentace se nepovedla. Nejdřív obecný začátek, pak přišel konec vyhrazeného času a teprve pak přišly ty klíčové a zajímavé body – škoda. V každém případě pár informací potěšilo – RAD je možný i v portálu, člověk nemusí ani zvládat J2EE, protože existují různé WebSphere Portlet Factory a podobné udělátka. Prý jde spojit Lotus Notes klienta s portálem a používat kompozitní aplikace offline – to zní dobře, ale kdo ví zda je to pravda. Dají se používat Google Widgets v portálu, zas na druhou stranu jsem ještě asi nepotkal widget, který by se hodil pro nějaké firemní využití (pokud nepočítám rybičky, které může sekretářka krmit, když se nudí).

Portal 6.1 prý nebude obsahovat Portal Document Manager pro správu dokumentů, možná to nahradí Quickr, ale kdo ví. A konečně Web Application Integrator, který libovolné stránce (na webu) hodí horní menu z portálu, takže se uživatel vždycky dostane snadno zpátky.


IBM má po cestě 5 megacenter, kde je umístěna tuna serverů. Tak schválně co v IBM používají (jenom výřez technologií) a na čem.

  • pošta – 500 000 IDs, 200MB mail quota a používání lokální repliky, přibližně 300 poštovních serverů z toho 78% běží na AIX, většina uživatelů má klienta verze 7, pomalu se přemýšlí o migraci na verzi 8
  • aplikace – 135 000 Domino aplikací, z toho cca 45 000 na šabloně Team Room a dalších 80 000 zákaznicky vytvořených, přibližně 430 aplikačních serverů
  • sametime – 380 000 uživatelů, z toho 200 000 současně, 15 serverů (to je tak málo že mi až přijde, že jsem to chytl špatně), většinou se používá 7.5.1 klient
  • web conferencing – 1 400 000 uživatelů, 10 serverů na verzi 7.5 Enterprise Meeting Server
  • quickplace – verze 7, 5 000 míst, 100 000 uživatelů, 500GB dat, mix Domino a Websphere verzí
  • často implementují partnerská řešení, protože jsou lepší než jejich vlastní

Typické aplikace na portálu – vykazování nákladů, travel booking, novinky dle profilu uživatele. Intranet, kterým se IBM tak chlubí, vznikl už v roce 1996 a postupně se vyvíjí, nikdo si nemůže myslet, že něco takového naimplementuje přes noc a snadno, naopak to trvá dost dlouho a musí se jít postupně. Ze začátku to bylo také o tom, že lidé více používalo to co tam bylo, nyní tam spíš věci přidávají.

Zajímavé mi přišlo, že Lotus lidi se mají trochu problém prosadit i uvnitř IBM – je jich malé procento, takže většina IBM pořád posílá maily s přílohami prezentací, místo aby to nějak sdíleli.

Dobrá byla také rada kdy co dát do Activities a kdy do Quickru – věci kratší a s termínem jsou lepší v Activities, delší a bez termínu v Quickru. A konečně výhoda Dogear – nenajdeš tam jenom informaci co hledáš, ale i lidi, kteří ti mohou pomoci. To zní slibně.

A pokud potřebujete jednoduše vysvětlit nové technologie, tak jako ideální se prý jeví stránka Common Craft.


Vzhůru na speedsponsoring. Skvěle vymyšlená akce, realizace byla trochu těžší – přeci jenom věnovat každému sponzorovi 5 minut času, kdy vám ukázal jak skvělou věc dělá a tohle zvládnout asi 15x za sebou bylo hodně náročné. Jak na posluchače tak na sponzory, spousta z nich ke konci přicházela o hlas.

SpeedSponzoring

V každém případě to bylo zajímavé, hlavně v tom, jak se firmy částečně překrývají v řešeních. Takže jsme viděli několik ukázek generování grafů – všechny krásné, sexy a jednoduché – integra for notes, ddChartsIntelliPRINT. Spousta nástrojů na automatizované zakládní účtu uživatelům – BCCFIRM. Monitorování serverů od GSX; plánování schůzek, rezervace zdrojů a správa kalendářů od OnTime (moc a moc hezké, spousta pěkných vychytávek a bez úpravy poštovní šablony); nechybělo ani TeamStudio, YtriaDomain Patrol (ti to dokonce dodávají i zdarma na OpenNTF) s jejich nástroji pro pomoc s databázemi. Na spoustu dalších jsem určitě zapomněl, ale to v tom fofru není žádný div.

Pak už finální pití, spousta lidí zmizela a nakonec jsme zmizeli i my a vyrazili na Fish & Chips k večeři. Porce jak pro obra, totálně plní přemýšlíme, kdy nás to zmůže úplně.

1 komentář

  1. popravdě musím říct, že první den poměrně nuda, jediné co by pro mě bylo přínosem jsou ty statistiky IBM
    jinak vše ostatní se tak všeobecně ví (3 prostředí pro vývoj, testeři), akorát to nikdo nepoužívá, protože všichni chtěj všechno hned a né až se to otestuje
    vyhledavaní mě osobně teda nepřišlo nějak super, resp. tohle se používá už řadu let 🙂
    Cattail – myšlenka zajmavá, ale jsem zvědavej na realizaci v podání IBM 🙁

Zajímá mě tvůj názor