Hot, Filip Dřímalka

aneb Jak uspět v digitálním světě

Hot, Filip Dřímalka

Tahle kniha mě původně úplně minula, zahlédl jsem jenom „Hot“, podtitulu nevěnoval pozornost a říkal si, že to už jsem dost.

Jenže pak jsem ji dostal v balíčku se Stát se investorem a dal jí šanci. Dobře jsem udělal!

Hot totiž není nic o horkém zboží (vlastně možná ano), ale o lidech (Human), firmách (Organizations) a technologiích (Technology). Celá je prošpikovaná odkazy na zdroje (které jsou bohužel až na konci knihy a tak mě neskutečně ruší neustálé listování na konec) a tipy na nástroje, které by se vám mohly hodit. Kus z nich jsem znal, kus z nich nikoliv, všechny užitečné pro firmy i neziskovky všech velikostí (aneb když v CRM pro neziskovky budeme nabízet tu digitální transformaci, tak bychom je mohli také zmiňovat).

Když pošlete fotku svých dětí do rodinné skupiny v aplikaci WhatsApp, potěšíte tím své rodiče i prarodiče. A přesně v tom spočívá krása technologií – umožňují nám psát každý den desítky příběhů.

Aha! Třetí stránka knihy a přestože mám technologie rád, tohle je přesně argument, který jsme hledal pro ty, kteří s nimi nejsou kamarádi a raději je odloží na jindy. Ambiciózní digitální strategie a zaměstnanci pracujících na počítačích patřících do starého železa je další skvělý bod (tady si naštěstí nestěžuji).

Když jsme začínali s našimi kurzy, snažili jsme se lidem ukázat co největší škálu vychytávek a aplikací.

Jenže – jak jsem někde četl a jak píše i Filip – ono to není o množství, ale o důvodech proč to použít, praktických příkladech. Technologie vlastně vůbec není zajímavá, ale fakt, že svoji práci udělají lépe/rychleji/snadněji je to, co prodává. A pokud začnete přemýšlet, zda neexistuje aplikace na to, co řešíte, tak vám to celé klaplo dohromady.

Potěšila mě tabulka generačních rozdílů, skoro to vypadá, že jsem v generaci Z! A věděli jste, že existují digitální kompetence tvrdé a měkké a – to si zase asi doplňuji odjinud – super jsou lidé, kteří mají oboje (T-shape lidi).

Zaplaťte geekovi (člověk co rozumí technologiím), aby pár hodin seděl vedle vás a sledoval, jak pracujete.

Psaní – tohle říká každý (i Robert Vlach), naučte se psát všemi deseti, psaním trávíme až třetinu pracovní doby! A pořád mě překvapuje, že o rychlosti čtení nikdo nemluví, přitom mám pocit, že tím strávíme ještě víc času (alespoň podle toho jak krátké odpovědi píšu na ty dlouhé emaily). Lidi, čtením ušetříte ještě víc!

Dejte přednost eliminaci před automatizací. Když implementujeme Salesforce v neziskovkách (vlastně i v ziskovkách) tak všichni chtějí automatizovat. Ale ta myšlenka ty věci úplně zrušit. Sakra, to je věc. Akorát se to blbě prodává 🙁 S čímž asi souvisí i to, že musíte mít lidi, kteří se nebojí oponovat a přicházet s novými nápady. A „vyberte pět nejchytřejších a nejdrzejších lidi a dejte jim za úkol vaši firmu zničit“.

Digitální safari – oslovte zajímavé inovativní či technologické firmy a domluvte si u nich návštěvu a sdílení zkušeností. Kdysi jsme takhle v pwc měli digitální skauty a start-up days, akorát to podle mě nikam nevedlo, jenže se Salesforce user group vlastně něco takového dělám a je to super. Takže dělejte to taky!

Lidé jsou zavaleni novými a novými informacemi, ale přitom nemohou dohledat ty, které opravdu potřebují. Běžný informační pracovník tráví téměř 10 hodin týdně vytvářením textů či dokumentů a další 4 hodiny věnuje jejich vyhledávání, organizování či vyplňování.

To jsem si potřeboval přečíst přesně v situaci, kdy se snažím dát dohromady wiki a nechat lidi, aby tam doplňovali informace a pravidelně je aktualizovali, protože … protože Elements.Cloud pro ten projekt asi nepořídíme 🙁

Formuláře! Je zbytečné vyvíjet specializovanou aplikaci tam, kde jednoduchý formulář – třeba ten co umí Google Apps nebo nějaká jiná aplikace zdarma – úplně dostačí. A pokud vytvoříte QR kód, jehož naskenováním se mi formulář rovnou otevře a případně předvyplní, tak máte šťastné uživatele/zaměstnance/zákazníky a nestálo to vlastně nic.

„Jedním z nejčastějších problémů, na který noví zaměstnanci narážejí, je roztříštěnost informací.“ <- tohle mohu podepsat nejenom jako nový zaměstnanec, ale i jako ten starý, který nijak nepostřehl (nedal mu o tom nikdo vědět?), že některé věci už se používat nemusí a jiné naopak ano. Nejsem si jist, zda KuBa – chatbot, který si vytvořila Komerční banka – je to správné řešení nebo je lepší to situaci nějak zkonsolidovat, ale dávám jim za pravdu v tom, že to stojí za to udělat.

Kniha je prošpikovaná (to je vlastně asi přehnané, ale zmínek šikovných technologií je tam dost) odkazy na různé aplikace, nejvíc mě zaujala ale minit. Jednak prý umí spolupracovat se Salesforce (aha!) a podle logů si sama stvoří interaktivní mapu procesů, podle které vidíte jak jsou složité a jak dlouho ve skutečnosti trvají. Sakra, další věc na seznamu úkolů k prozkoumání.

A další – věděli jste, že O2 nabízí cestovní pojištění, které se automaticky aktivuje překročením hranic? Sakra to je pecka myšlenka. Alza a její automatické pojištění nákupu u České podnikatelské pojišťovny. Vykouknout z toho svého rybníčku, najít technologického partnera a nabídnout věci, u kterých platí, že 1 + 1 > 2.

Ta kniha je vlastně pecka na otevření očí a jsem moc rád, že jsem si ji přečetl. A závěr mohu zase zkopírovat přímo z ní -> „Na světě je k dispozici nespočet aplikací. Naučte se je hledat s pomocí těch správných portálů a služeb. Cílem všech nástrojů by mělo být zjednodušení práce, odstranění rutinních činností a zvýšení jak vaší spokojenosti, tak vašich kolegů.“

Koupíte u Jana Melvila a nebudete litovat.

Leave a Reply