Do desíti – s Radovanem Dršatou

Radovan Dršata Radovan Dršata je novým manažerem softwarové skupiny IBM a měl by tedy být v Česku vidět víc než předtím, kdy působil ve Vídni. Po měsíci jeho působení v nové funkci je tu rozhovor s ním.

Pro mnoho lidí v Čechách jste ten Vídeňák co rád prezentuje česky. Jaká je vlastně vaše historie související s IBM?

Máte velmi dobrý postřeh. Již 17 let žiji ve Vídni, mám rád prezentace a v neposlední řadě mám rád češtinu. Zcela mimo IT svět jsem napsal knížku příběhů a potěšilo mne, že nadchla i nakladatelství Prostor, které ji nyní vydává. V květnu by měla být na pultech.

Ale k té druhé části Vaší otázky. K IBM jsem se dostal zhruba před 5 roky akvizicí firmy Rational Software. Nebyl to tedy plánovaný krok, o to však zajímavější a pestřejší. Po integraci svého bývalého Rational týmu jsem vedl prodej Lotusu v CEMA (čili zjednodušeně přes 30 zemí od Polska po Pakistán) a v posledních dvou letech jsem měl na starosti business development outsourcingových projektů v Rumunsku, Rakousku a také trochu v Čechách. Do nich jsem se nyní vrátil a vedu SW divizi.

Rational je v Čechách prodáván v podstatě přes jednoho partnera, je taková situace i v cizině?

V Čechách  máme více partnerů a stejný model je i v cizině. Cílem IBM je mít vícero partnerů, kteří jsou schopni pomoci zákazníkům. Rational zůstává pro mne jedinečnou metodologií převedenou do SW. Je to také kvantitativně náročná záležitost. I proto se snažíme mít dobrých partnerů co nejvíce.

A ještě jedna k Rational – plánuje se nějaká jeho větší integrace do produktů IBM? Třeba takové spojení s Lotus Notes by pro vývoj mohlo být zajímavé.

Ohledně integrace Rational s jinými produkty bych mohl jmenovat myslím velmi zajímavou s Tivoli. Pakliže Rational vaše čtenáře opravdu zajímá, doporučil bych rozhovor s mými kolegy, kteří vám v této oblasti mohou dát mnohem povolanější informace.

Dva roky šéfování Lotusu – jak byste je shrnul, jsou věci, které se nepovedly a je to škoda?

Největší radost jsem měl ze zákazníků, kteří mi takřka důvěrně sdělili, že si nejdříve nebyli jisti, zda-li Lotus je ta správná volba, ale nyní si jisti již jsou. Lotus zkrátka bodoval jednoduchostí administrativy a rychlostí tvorby efektivních aplikací. A to i u lidí, kteří byli původně zvyklí pouze na look-and-feel jiných produktů.

Raduji se i z možná složitějších situací, které jsme nakonec zdárně vyřešili. Napřiklad, když jsme zákazníkům, kteří se původně zajímali o Workplace, ve finále mohli nabídnout řešení jinými produkty jako např. Quickr nebo Sametime. Čili sumárně vidím Lotus na dobré cestě a moji zkušenost s ním hodnotím jako jedinečně obohacující.

Akvizice a IBM se snad poslední dobou stávají synonymy. Nejsem si ovšem jist, zda IBM i partnerská síť dokáže takovou spoustu novinek absorbovat a zda to ve finále dává smysl. Jako příklad můžeme vzít oblast DMS, kde je nyní FileNet, Content Manager, Domino Document Manager, v podstatě i Quickr a určitě další produkty. Cílem akvizic je ve finále sloučit produkty a mít v každé oblasti jeden či dva, které se nebudou moc překrývat, nebo spíš přitáhnout další zákazníky a nechat je všechny?

Ano, SW skupina IBM má za dobu své existence velikou řadu akvizic. Jejich cílem bylo vždy rozšíření či zcelistvení oblastí, kde můžeme nabídnout zákazníkům atraktivní řešení. Dosavadní historie nám dává za pravdu, i když, také ano, mnohdy čelíme výzvám, které zmiňujete. Není možné učinit praktickou akvizici bez překryvu a nutnosti sloučení či zjednodušení. Přesto si myslím, že výsledný produkt stojí zato. Podívejte se například, jak dnes můžeme – díky know-how z akvizic – integrovat nejrůznější produkty například v oblasti content managemetu.

Po dlouhé době míříte zpět do Česka, myslíte, že se IT trh v Česku liší od toho rakouského nebo jsou si hodně podobné?

Český trh je pro mne dynamičtější. Je to určitě dané rychlou dostavbou celkové infrastruktury země. Z tohoto pohledu je pro mne i zajímavější, i když zatím celkové objemy jsou v porovnání s Rakouskem stále trochu nižší.

Máte už nějaké konkrétní plány, které chcete na své nové pozici realizovat a kterými se už můžete pochlubit?

Mým cílem je vést spokojený a úspěšný tým. Práce by měla lidi v mém týmu zkrátka bavit. Přičemž to pořadí je opravdu a) práce b)zábava. Samozřejmě doufám, že porosteme. Jak v obratech, tak ve spokojených lidech.

Nakolik ze své pozice ještě vnímáte, které konkrétní produkty (nejen) IBM používáte? Dokážete jmenovat ty nejdůležitější?

Důležité je pro mne celé portfolio SW skupiny a to také při své práci používám. Interní komunikace a e-mail stojí na produktech Lotus, Tivoli se nám stará o bezpečnost a zálohování, mnohé aplikace byly vyvinuty pomocí nástrojů Rational, řešení inter- a intranetu jsou postavena na Websphere a data jsou uložena na serverech s DB2 nebo i Informixem. Samozřejmě, že se

nebráníme i dalším produktům, například nástroje AT&T nám zajišťují VPN připojení přes veřejné sítě.

Zdá se mi, že IBM nyní hodně tlačí Quickr a Connections, jako produkty, bez kterých spolupráce není kompletní. Co vy na to – žijete uvnitř svého inboxu nebo víc a víc používáte takovéto nástroje a máte pocit, že vám to pomáhá?

Rozhodně nežiji jen uvitř svého inboxu. IBM má několik interních aplikací, které používají vámi zmíněné produky, a já tyto aplikace dennodenně používám. Například naše interní aplikace On Demand Workplace, kde celosvětově najdete vše – své kolegy, nejnovější prezentace, studie nezávislých firem a vůbec jedinečně tříděné know-how. Dále při práci se svým nejbližším týmem používám řadu team-roomů. Díky těmto nástrojům vznikl v IBM špičkový interní „social network“. Mám-li možnost, dávám přednost osobním kontaktům, ale stejnou měrou oceňuji efektivnost této

elektronické spolupráce. Vždyť i náš rozhovor vznikl pomocí podobných nástrojů.

Jak hodnotíte první měsíc ve své nové funkci?

Rozhodně jsem se nenudil 🙂

Leave a Reply