Do desíti – s Josefem Markem

Josef Marek Josef Marek pracuje na pozici IT manažera ve výzkumném ústavu, který zaměstnává 130 lidí v 6 pobočkách po České republice. Ústav je zapojen do mnoha mezinárodních organizací a aktivit, takže spolehlivá elektronická komunikace je pro ně nesmírně důležitou součástí denní práce.

S Lotus Notes má praktické zkušenosti od roku 1996 a od té doby na ně nedá dopustit. Chcete vědět co ho k tomu vede?

Vy jste už několikrát prosadil do společnosti Lotus Notes – co vás k tomu vedlo, v čem vidíte tu hlavní výhodu?

Já jsem se k LN dostal přes svého kamaráda někdy hluboce v minulosti roku cca 92-93 a tehdejší verzi 3. Zaujaly mě možnostmi programování, na tu dobu pokrokovým vzhledem a ze všech stran chválenou stabilitou. Takže když jsem nastoupil v 1996 do jedné velké společnosti se 13 pobočkami po ČR, která v té době komunikovala přes řadu privátních adres, nebylo v celku o čem přemýšlet. Samozřejmě mně v té době úplně chyběly zkušenosti s instalací a administrací, proto jsem si instalaci nechal udělat na zakázku od fy ABC Systems a začal se školit..  🙂 Posléze se firma rozrostla na 47 poboček a stala se ve svém oboru největší v ČR – a já si to řešení, do kterého jsem zkraje naběhnul téměř „poslepu“, nemohl vynachválit. Po velice rychlém „zlikvidování“ této firmy jsem nastoupil do stávající společnosti se 6 pobočkami. Tam byla struktura komunikace obdobná – na dvou pobočkách byl Novell a pošta fungovala na GroupWise, jedna pobočka provozovala MS Exchange, zbytek na Winroute a privátních adresách a doménách. Když jsem hledal řešení této neuspokojivé situace – nebylo o čem přemýšlet.

Na LN si cením především jejich neuvěřitelné stability – všechny servery běží na vyhrazených strojích a na kombinaci Linux-Lotus Notes momentálně v.7. V poslední době jsem začali používat aplikace napsané na míru a propojené s naším interním informačním systémem – opět k maximální spokojenosti.

Většina lidí ve spojení s Lotus Notes zmiňuje bezpečnost, jako jednu z největších výhod. Vnímáte to stejně nebo toto necítíte jako velkou konkurenční výhodu?

Abych řekl pravdu – já, jako uživatel to už ani nevnímám jako konkurenční výhodu. Mně ta míra bezpečnosti připadá jako samozřejmost. Ale okolí, a kupodivu zejména to laické, si to asi velice cení, protože když např. původní firma zřídila právní oddělení a nastoupil první právník, tak jeho první dotaz byl na poštovní systém. Po té, co se dověděl že to jsou LN, tak byl klid 🙂

Druhé moje setkání s názorem na bezpečnost bylo zjištění, že i naše MV používá LN po celém světě na našich konzulátech – další pádný argument pro nedůvěřivce…  🙂

IBM se chlubí širokým portfoliem produktů, které její další produkty používáte nebo o nich uvažujete?

Používáme pouze LN Domino server a klienty. Uvažoval jsem kdysi i nasazení messagingu od LN, ale v té době tato aplikace neexistovala ve verzi pro Linux no a mezitím jsme z jiných důvodů ve firmě – i přes můj odpor – museli zavést Skype a u něj už zůstalo. Zkouším proti Skype ze známých bezpečnostních důvodů bojovat – ale připadám si jako onen španělský rytíř – celkem marně… Uživatelé si už na to zvykli a více messengerů mít nechtějí…

Existuje ve vaší společnosti nějaká aplikace nad Lotus Notes, kterou používá v podstatě celá firma? Jaký je to typ aplikace a je to spíše drobnost nebo naopak složitá aplikace řešící vše potřebné?

Interní, hodně využívanou, app jsou Zdroje a rezervace – v současné době máme asi 35 zdrojů a velice se používá.

Z externích aplikací používáme aplikaci pro správu Kontaktů (nyní cca 6000) a aplikaci pro správu mailů z našich firemních projektů. Obě dvě, obzvláště „Projektové maily“ jsou velice využívané a každý ji denně alespoň jednou denně použije.

Jako uživatel preferujete spíše jednoduché aplikace řešící konkrétní problém, nebo naopak ty složité, řešící více oblastí, které ideálně obsahují jedno tlačítko, které vždy udělá vše co uživatel chce?

Záludná otázka 🙂 Jako uživatel jednotlačítkové app, jako administrátor a vedoucí IT spíše ty jednoduché, protože se v případě chyby uživatele dají snaději dohledat chyby a opravit to… Naše současné aplikace jsou složitější a mnohotlačítkové – ale tak je to asi všude…  

Pokud byste v dnešní době chtěl vyvinout novou aplikaci, jaká by byla cílová platforma – plný klient Lotus Notes, webový klient nebo mobilní zařízení? Co by bylo důvodem pro zvolení této platformy?

Hmm..Všechno. Webový přístup je naprostá nutnost, protože jsme organizace, jejíž zaměstnanci hodně cestují po světě a chtějí mít vše po ruce kdekoliv – letiště, hotely. Browser mají povolený na všech WiFi spotech, ale port 1352 málo kde, takže web je nutnost. Druhá polovina firmy naopak sedí v kanceláři, takže tam je komfort klienta více než příjemný. A mobilní přístup je jedna z mála věcí, které mě na IBM opravdu …štvou. Sám vlastním mobil HTC a vím, jaké možnosti mají uživatelé na druhém konci barikády – Outlukáři. S MSO se umí synchronizovat pomalu i myčka, s LN máte velice málo možností (mSuiteBlackberry) a navíc složité, user nofriendly a za těžké peníze. Takže si používám přes IMAP a holt mám jako hlupák dva kalendáře – MSO v telefonu a v PC a druhý v LN…

Nakolik myslíte, že ve firmě využíváte možností Lotus Notes?

40% – reálně

Myslíte, že IBM dělá pro zdejší zákazníky dost? Co si myslíte, že by mohla dělat víc a co se vám naopak líbí že dělá už teď?

Jak už jsem napsal – určitě ten plně integrovaný mobilní přístup ke všemu v LN a rozhodně bych uvítal nějakou telefonickou Hot-Line pro platící zákazníky v ČR (navíc když už tady máme Support Delivery Center tady v Brně). Webová pomoc není špatná, ale občas zabere neskutečně mnoho času najít odpověď.

Cena za maintenance není rozhodně zanedbatelná, takže si myslím, že by to IBM mohla utáhnout a domnívám se, že by to velice napomohlo rozšíření LN.

Jedna věc, kterou byste nejraději v Lotus Notes předělal?

Rozhodně design a možnosti klienta. Ve verzi 8 bylo uděláno mnoho práce, ale opravdu musím dát za pravdu Outlukářům, že ten design a možnosti mají propracovanější.

Verze 8 je tady i v české verzi – chystáte se migrovat? Jaké jsou pro vás důvody zůstat na stávající verzi?

Kdepak – já jsem opatrný a hlavně konzervativní… :)))

Počkám ještě tak rok a chvíli před verzí 9 půjdeme na verzi 8.


Upozornění pro personální agentury a personalisty: cílem rozhovorů není zviditelnit lidi pro jejich přetažení do jiné firmy, prosím respektujte tento fakt.

1 komentář

Leave a Reply