Do desíti – s Janem Hrbatou

Jan Hrbata Jan Hrbata se z vývojáře a administrátora Lotus Notes ve společnosti OR-CZ postupně přerodil v obchodníka, který sice Lotus Notes opustil jako jejich aktivní propagátor (ve smyslu prodeje), ale i nadále je využívá z pozice uživatele. Schválně jak je tedy dnes vnímá.

Ty jsi byl vývojář, administrátor, obchodník (všechno přes Lotus Notes) a nyní jsi přešel na prodej ERP systémů. Když se tak ohlédneš a zavzpomínáš, která role byla nejjednodušší – tedy vyvíjí se pro LN samo, administrují se, prodávají se samy nebo je jednodušší prodat ERP systém?

Spousta otázek v jedné :-). Nemůžu asi nikdy říct, co bylo jednodušší, každá práce měla svoje – dobré i špatné. Každopádně asi nelze srovnávat klasické LN aplikace a ERP systémy, každé je určeno pro něco jiného. Odpověď by tedy mohla znít asi takto: „Je hrozně pěkný pracovat jako vývojář a správce LN a stejně tak je hodně zajímavé pracovat jako obchodník s ERP systémy“.

Prodej (nebo spíš nákup) produktů Lotus je pro mnoho lidí pořád taková černá skříňka. IBM argumentuje podíly na trhu, které jsou takřka stejné s MS, nicméně u MS produktů lidé většinou vědí co chtějí, u těch Lotus produktů si tím nejsem tak jist. Myslíš, že je obecně větší povědomí o MS produktech a případně proč to tak je?

Myslím, že u běžných uživatelů v běžných firmách v ČR je Outlook prostě klasika, o domácích uživatelích nemluvě. Znám jen pár lidí mimo firmu, kteří mají doma na svém počítači jako výchozí program pro poštu právě LN. A musím přiznat, že až do uvolnění LN verze 8 jsem je docela chápal.

Naopak, každá větší firma, pro kterou jsem kdy pracoval, měla téměř vždy LN a vlastní Domino servery. Je to o stabilitě a bezpečnosti. LN server prostě nainstalujete, postavíte do kouta a aspoň tři roky se na něj nemusíte ani podívat. Zkuste tohle udělat s MS Exchange :-).

Starší verze LN byly proti Outlooku neohrabané a těžkopádné, takže takový ten klasický uživatel počítače, který chtěl jen komunikovat se světem prostě použil to, co nainstaloval zároveň s Windows – tedy aspoň Outlook Express. Lotus zaspaly dobu, IBM už to nezachránila. Ve své době neměly konkurenci a pak ten ujíždějící vlak nedohnaly. Na LN jede pořád většina nadnárodních firem, to asi dělá ty statistiky. Věřím, že s novou verzí vše doženou a držím jim palce.

Když tak chodíš po zákaznících a nabízíš jim ERP, vidíš u nich nasazené Lotusy? Jaká je případně nálada – neutrální (je to prostě nějaký systém), negativní (Outlook je lepší) nebo pozitivní (tohle umí spoustu skvělých věcí)?

Pokud bych se podíval po „svých“ zákaznících, tak asi těsně vede Outlook. Většinou to ale souvisí s tím, že nemají dostatečně komplexně řešenu komunikaci. Naopak i malé firmy používají LN a neměnily by. Je to asi o obecném povědomí o LN, to pořád není dostatečné.

A nálada? Pokud se podíváš po běžných uživatelích, už jsi někdy potkal nějakého uživatele, který je spokojený s tím, co používá? 🙂

Co vždycky zákazníci chtěli řešit v Lotusech, co je taková ta oblast, kterou řeší každý?

Jednoduchá odpověď. Fungující a stabilní pošta a kalendář za nízké provozní náklady. Naše společnost ale dodává i další aplikace nad rámec standardní funkcionality LN jako je například CRM, řízení kvality a dokumentace apod. Tyto aplikace jsou hojně využívány.

Jak se ti při prodeji hodí technické znalosti produktu – je to s nimi lepší nebo to v podstatě není důležité?

Já jsem začínal a téměř i končil jako administrátor a vývojář na starších verzích LN. Člověk ale zná principy. Dokážu (snad) zdůvodnit, proč si nekoupit Exchange, protože s tím mám taky své zkušenosti. Zákazníci nejsou hloupí a nekoupí si jen tak něco. Musíte jim vysvětlit, proč mají šáhnout po LN a pokud to dokážete argumentovat technicky (ale srozumitelně) tak to pochopí. Argumentovat jen barvičkami v kalendáři se už dnes nedá…

V současné době používáš Lotus Notes verze 8 – vnímáš to jako krok (nebo ohromný skok) správným směrem nebo spíš naopak?

Kdo někdy zahlédnul verzi 7 a 8, ten nikdy nemůže odpovědět jinak, než že LN 8 jsou ohromný skok dopředu. Při zachování všech dobrých principů LN tomu dali slušivý kabátek. Obchodně řečeno – udělali z toho dobře prodejný software…

Jaký byl ten přechod na verzi 8 z hlediska uživatele – naprosto intuitivní, vše je na svém místě nebo myslíš, že bude nutné uživatele proškolit?

LN byly vždy intuitivní, ale jen pro lidi, kteří s LN pracovali. Outlookář se na ně díval skrz prsty. LN 8 jsou konečně dle mého názoru intuitivní pro všechny běžné uživatele. Navíc, mají spousty „vychytávek“, který jinde nenajdete – třeba odvolání již odeslaného mailu.

Co se ti na nich po těch letech nejvíc líbí, kdybys měl říct jednu vlastnost, pro kterou stojí za to je koupit?

Jedním slovem? Stabilita – to je důvod, proč si pořídit LN. Prostě to nastavíte a jede to, a pořád. Musím to zaklepat, ale za tři poslední roky jsem z pošty nechytil ani jeden virus a naše firemní servery jedou taky pořád. Jinak těch důvodů, proč jít do LN je samozřejmě víc.

A naopak – jedna vlastnost, kvůli které je lepší se jim vyhnout?

Je to hloupý, ale fakt mě nic nenapadá. Poslední verze je podle mě plně srovnatelná s konkurencí. Možná jeden důvod, přes veškeré chválení, které je ze mě vidět, tak pro LN se později objevuje dobrá literatura, mám pocit, že i všechny antiviry apod. mají prvně podporu pro Outlook a pak teprve pro LN. Každý dnes hlásí jak je super kompatibilní s MS Office, málokdo s LN. I když je fakt, že doteď nechápu, co tou kompatibilitou všichni myslí a na co ji využívají.

ERP systémy v sobě (alespoň to tak vnímám) zahrnují spoustu schvalovacích procesů. Dají se tyto schvalovací procesy snadno svázat s externím mailovým systémem a je případně jedno s jakým?

Možná tohle je ta kompatibilita, o které jsem mluvil v předchozí otázce. Při propojování ERP a komunikačních softwarů ale nejde jen o schvalování. My máme pro naše zákazníky připraveno i propojení adresářů (kontaktů), produktových databází apod. O tomhle to asi je, ale nelze už mluvit o kompatibilitě, ale doopravdy o programovém provázání. Jde o to, aby se z obojího dostalo maximum a využily veškeré přednosti, které ty systémy nabízejí. Propojení těchto systémů považuji za samozřejmost.


Jaké otázky byste položili vy? A koho byste se chtěli zeptat?

Upozornění pro personální agentury a personalisty: cílem rozhovorů není zviditelnit lidi pro jejich přetažení do jiné firmy, prosím respektujte tento fakt.

1 komentář

  1. Pěkný článek. Jen s tou stabilitou LN8 bych to až tak nepřeháněl. V tomto jsem byl s LN7 spokojenější. Při práci v klientem, designerem a administrátorem LN8 docela padá. Objevil jsem i v designeru postupy, jak ho zaručeně shodit. Kabátek je ale opravdu prodejný 😉

Leave a Reply