Do desíti – s Andrejem Kolenšičem

Ve společnosti IBA jsem udělal rozhovor s Andrejem Kolenšičem, dlouholetým LN vývojářem z Běloruska, který nyní pracuje v české pobočce IBA CZ. Společnost IBA není v české republice známá jako dodavatel Lotus, přeci jen se věnuje hlavně produktům WebSphereRational, ale ve vývojových centrech v Bělorusku disponuje několika stovkami Lotus vývojářů. Také vás zajímá, jak to vypadá s LN v Bělorusku?

Jak je vývoj v LN – je to hrozně jednoduché a umí to všechno co uživatelé chtějí, nebo to limituje uživatele a musí své požadavky omezovat?

Samozřejmě Lotus Notes, stejně jako libovolný jiný systém, přináší určité limitace. Nicméně vše potřebné pro organizaci oběhu dokumentů ve společnosti v tento okamžik existuje či může být vyvinuto. Určitě jsou zde určité typy úloh, které je potřeba řešit jinými nástroji (typicky statistické a účetní kalkulace). Uvedení Lotus Symphony je dobrý krok vpřed ve vybavování uživatelů vším, co potřebují pro svou práci.

Jaké problémy chtějí zákazníci řešit nejčastěji, co trápí skoro každého?

Většina zákazníků používá Lotus produkty pro automatizace oběhu dokumentů. Což znamená, že jim v první řadě Lotus Notes řeší organizace práce se všemi dokumenty (katalogy, knihy záznamů a libovolné další typy dokumentů) a v druhé řadě automatizaci oběhu dokumentů, které velmi často mají velice komplikovanou logiku oběhu, schvalování a sledování dokumentů.

Velmi často je také cílem skupinová práce s dokumenty – sdílení dokumentů v závislosti na právech uživatelů včetně ohlídání datové integrity.

V neposlední řadě je to pak zajištění přístupu k existujícím databázím přes web a umožnění práce s nimi pomocí webového prohlížeče.

A co by je naopak trápit mělo a takřka nikdo to sám o sobě nechce?

Bezpečnost. Dnes to pravděpodobně není ještě tak aktuální, ale je třeba vidět do budoucna a předvídat možnost virů zaměřených na Lotus Notes a vývoj obrany proti nim. Běžní uživatelé se budou jenom těžko zajímat o aktivní ochranu dat a proto je třeba, aby tento úkol probíhal automaticky.

Řeší zákazníci spíš izolované oblasti nebo věci, které děláte, musí spolupracovat s dalšími systémy? Jaké jsou ty nejčastější systémy, se kterými je spojujete?

Dříve byl požadavek na vývoj relativně izolovaných aplikací případně integrace s dalšími LN aplikacemi. V poslední době se ovšem objevilo hodně požadavků na integraci s různými ERP a CRM systémy případně relačními databázemi.

Řešení na které jste nejvíce hrdí, co to je? A je to spíš nějaká drobnost nebo masivní systém?

Nejsem si úplně jist, jak moc bude zajímavé slyšet o řešení na které jsem nejvíc hrdý. V rámci jednoho projektu, určeného pro firmu zabývající se výrobou HW, jsem se podílel na vývoji nástroje, který porovnával údaje ze dvou účetních systémů. Databáze dostala informace ve formě textových souborů, automaticky z nich vytvořila dokumenty v Lotus Notes a následně seskupila související účty pro účely vyhledávání a následné zadávání a schvalování dílčích nesouladů.

Kdybyste měl v Lotus Notes poukázat na jednu vlastnost pro kterou stojí za to je koupit, co by to bylo?

Replikace. Tento mechanismus synchronizace dat mezi servery a klientskými počítači je velice pohodlný a přitom bezpečný. Z pohledu vývojáře je to pak skvělá funkcionalita, která nejenom zajišťuje distribuci dat, ale také vlastního programového kódu. Současně to také umožňuje provoz aplikací ve velkých společnostech se stovkami uživatelů a desítkami serverů.

Kromě Lotus Notes, co dalšího zákazníci poptávají a používají? Jaký je ten další super produkt od Lotusu?

Tady bych chtěl upozornit na Lotus Sametime, který byl před časem rozšířen o další funkcionality včetně možnosti hlasových a video konferencí.

Web, plný klient nebo mobilní zařízení – co nyní letí a zákazníci to chtějí?

Dle mého názoru je plný klient mezi zákazníky nejpopulárnější. Stejně tak je ale nutné propagovat vývoj pro web či mobilní zařízení neboť budoucnost  pravděpodobně patří malým přenosným zařízením.

Co se lidem na Lotus produktech líbí nejvíc?

 Lotus je extrémně výkonný systém umožňující vývoj komunikačního prostředí ve velkých společnostech, které navíc mají geograficky oddělené kanceláře či oddělení. Současně má zákazník představu co mu některá z jeho aplikací umožňuje a dokáže si představit jak by další potřebná aplikace mohla fungovat a vypadat. Díky tomu je možné využít ten ohromný komplex nástrojů (email, chat, plánování času, aplikace pro správu dokumentů a oběhů) a vyvinout novou aplikaci rychle a efektivně.

Jednoduchost používání Lotus Notes umožňuje uživateli nepřemýšlet, jak jsou realizovány jednotlivé složité úlohy, jako je správa přístupu, replikace a další funkcionalita.

Jak se liší situace na trhu s LN v Česku a Bělorusku?

Pro mě je těžké hodnotit jak vypadá situace v Česku, ale v Bělorusku si malé a střední společnosti nemohou dovolit vývoj řešení dle svých potřeb. Státní instituce a velké společnosti jsou tedy hlavními zákazníky. Z toho důvodu počet zákazníků není velký, ale na druhou stranu si objednávají složité aplikace a potřebují velké vývojové týmy, které IBA umí sestavit.


Jaké otázky byste položili vy? A koho byste se chtěli zeptat?

Upozornění pro personální agentury a personalisty: cílem rozhovorů není zviditelnit lidi pro jejich přetažení do jiné firmy, prosím respektujte tento fakt.

Leave a Reply