Den 8 – Melbourne – Ballarat

Sobota 13. 10. a druhý týden našeho cestování začíná probuzením na parkovišti kempu, kam nás včera večer nechtěli už pustit, a tak jsme se jim pomstili tak, že jsme se tam vplížili a osprchovali se v jejich sprchách. Za denního světla si na to ale netroufáme, takže ráno je bez hygieny a snídaně je studená. Brrr. Zas na druhou stranu jsme rychle vypravení a můžeme vyrazit zpět na Melbourne. Parkujeme opět v podzemních garážích Melbourne muzea a vyrážíme na jeho toalety provést alespoň základní ranní hygienu. No konečně vypadáme zase jako lidi, takže Martin zjišťuje, jak je to s prohlídkou Royal Exhibiton Building a máme štěstí, protože prohlídka se koná dnes ve 14:00. Kupujeme si hned lístky, protože prý to bývá vyprodané, a fasujeme lístky do muzea, kam je vstup zdarma (pro studenty).

Máme ještě nějakou tu hodinku čas, takže se jdeme podívat na trhy Queen Victoria Market. Tržiště se rozprostírá na území původního melbournského hřbitova. V roce 1877  na části hřbitova vznikl trh se zeleninou a ovocem a byly kvůli tomu přemístěny 3 hroby. Přes rozporuplné reakce nad výběrem lokality se trh stal natolik oblíbený, že byla zabrána další část hřbitova a v roce 1917 parlament schválil odstranění zbylých 10 000 hrobů, což trvalo až do roku 1922. Tržiště má dnes přes 7ha a každý týden sem prý přijde 130 tis. lidí.

Nebyli jsme si úplně jisti, že jdeme správně, ale když se proti nám začali objevovat davy lidiček s taškami a vozíky plnými zeleniny, ovoce a dalších věcí, tak už jsem jen sledovali odkud proudí. Za chvilku se před námi objevila budova tržiště.

Melbourne - Queen Victoria Market

Prodíráme se davy směrem do budovy, kde jsou jenom samé pulty s masem a rybami a mořskými potvorami. Frmol je tu fakt solidní. Šťastně se prodereme až na konec a ven z budovy a tady přes ulici začínají stánky a ovocem a zeleninou. Projdeme, nebo se spíš protlačíme jednou uličkou vpřed a druhou zpět, aby si to Jana obhlídla, a pak už začíná nákupní horečka.

Šťastně přežíváme a dokonce se nám i daří vše narvat do batohů. Tedy kromě svačiny, do které se Jana hned pustila.

Melbourne - Jana a její svačinka

Vyzbrojeni ostrými lokty se vracíme zpět do tržištní budovy a tentokráte se vydáváme do její další části, kde jsou různé dobroty, jako jsou uzeniny, sýry, těstoviny, sladkosti, různé pochutiny, no prostě spousty dalších dobrot. Atmosféra je tady fakt úžasná, některé stánky vypadají jak ty před 100 lety.

Melbourne - Queen Victoria Market

Obtěžkáni nákupem vyrážíme do města hledat nějaké připojení na internet. Včera večer jsme narazili na jednu z kaváren sítě Gloria Jeans Coffee a zjistili, že v ní je k dispozici připojení zdarma, bohužel jsme ale dorazili po zavíračce. Doufáme že najdeme nějakou její další pobočku, což taky nalézáme, a to v obchodním centra, ale smůla je, že tady připojení nemají. Vzdáváme to a vyrážíme směr Melbourne muzeum a auto. V autě odkládáme naše úlovky z trhu, dáváme si malý obídek a jdeme na obhlídku muzea.

Melbourne - uvnitř muzea

Začínáme expozicí Mind, která není o ničem jiném než o lidském mozku a jsme fakt nadšení. Je tady totiž spousty interaktivních hračiček, které si člověk může vyzkoušet. Jana se zalíbila dvou paním, které tady dělají výzkum, takže ji celou dobu sledují a pečlivě si zapisují kudyma přesně jde a kde stráví kolik času a asi ještě spousty dalších věcí. Občas musejí být asi docela zmatené, protože Jana chvílemi kličkujeme sem a tam, to když mě hledá a navíc jsme limitovaní časem, ve dvě jdeme na prohlídku Royal Exhibiton Building. Sranda navíc je, že Jana neví, že sledují jí, má dojem, že prostě jen pozorují, co se kde děje, a protože z nich má rušivý dojem, tak se je snaží setřást, jak jen to jde.

Melbourne - Vstup do expozice o mozku

No nedá se nic dělat musíme vyrazit k hlavnímu vchodu, kde už se shromáždila skupinka lidí s průvodcem, který si nás spočítá a vyrážíme směr Royal Exhibiton Building. Už jsme psali, že je to jediná výstavní budova z 19. století na světě. Budova byla postavena v roce 1880 pro Světovou výstavu podle návrhu Johna Reeda, který v Melbourne projektoval další významné budovy. Do letošního roku to byla jediná budova v Austrálii zapsaná na seznam Světového dědictví, na což byli Melbourňané náležitě pyšní. Letos k ní přibyla Opera v Sydney, takže teď se alespoň zdůrazňuje, že veletržní palác byl první australská budova zapsaná na uvedený seznam. Budova je stále funkční, a to i přesto, že v roce 1996 se odemkly brány Melbourne Exhibition Centra.

To jak se nám budova líbila zvenku je nic proti tomu, jak jsme z ní byli nadšení, když jsme ji viděli zevnitř. Měli jsme štěstí a mohli jsme si ji vychutnat v plné kráse, protože zrovna byla prázdná, a tak jsme se mohli projít jejím středem, jinak když se tu připravují nějaké výstavy tak se smí jen na ochoz, a to ještě jen na jeho pár metrů. Dozvěděli jsme se jaké všechny významné akce se tu konaly, největší z nich asi byla slavnost u příležitosti otevření federálního parlamentu v roce 1901. Z této slavnosti je tu obraz, na kterém jsou stovky lidí a většina z nich má tváře skutečných lidí. Na konci jednoho z křídel byly původně umístěny varhany, které sahaly až ke stropu a měly 4 tis. píšťal. Bohužel se nedochovala ani jedna píšťalka – lidi vše rozebrali. I tak je ale celá budova neuvěřitelná.

Melbourne - Royal Exhibition Building

Rozhodli jsme se ještě vrátit do muzea dokončit prohlídku. Takže jsme viděli nejstarší australský počítač, koňskou legendu Phar Lapa, dinosaury, výstavu na téma lidské tělo, Miss Australia a spoustu dalších věcí a ještě jsme si vyzkoušeli na super modelu jestli umíme šetřit s vodou a jak moc.

Melbourne - první australský počítač

Pak už hurá k autu a pryč z Melbourne. Po sto kilometrech dorážíme do městečka Ballarat a hledáme ubytování. Nakonec skončíme v kempu Eureka Stockade Caravan ParkUkaž na mapě. Cena byla docela rozumná na to jak to tady mají vybavené. Je tu malá kuchyňka s ledničkou, sporákem, nádobím a dalším vybavením. Vaříme si tedy večeři, cachtáme se ve sprchách a snažíme se pohnout s naším deníkem. A to by pro dnešek asi stačilo. Dobrou noc.