Datové schránky – mají budoucnost?

Datové schránky logo Občas je člověk z některých jednání překvapen ještě více, než by čekal. A občas potom začne přemýšlet, co to vlastně znamená a jaké to bude mít dopady.

Jak všichni víme, tak ostrý provoz Datových schránek začal 1. 7. 2009, plný provoz (tedy všichni to chtě nechtě začali používat) potom 1. 11. 2009. Spousta firem se těší na to, že od 1. 1. 2010 tímto kanálem začnou posílat faktury svým dodavatelům, případně je budou přijímat a činnosti s tím spojené se zrychlí a snad i zesnadní, čímž dojde k úsporám. A dost možná od 1. 7. 2010 se tímto kanálem bude dát posílat úplně všechno.

S tímto krásným scénářem počítají všichni – firmy i dodavatelé jejich řešení. Pouze orgánům veřejné moci (OVM) je to asi jedno, pro ně se vlastně nic nezmění. Někdo se na to těší, někdo ne, ale všichni s tím počítají. Všichni, kromě dodavatelů systému ISDS, potažmo Ministerstva vnitra.

MVČR svolalo na minulý týden schůzku dodavatelů spisových služeb s jejich zástupci, na které představili všem zúčastněným plány na další období. A ty plány nebyly ledajaké, jeden by se nejraději většinu času smál, při některých prohlášeních a větách mi vypadávaly oči z důlků, jak asi bylo vidět i na mém Twitterovém kanálu.

Takže co se na nás chystá. Od 1. 1. 2010 bude nutné ve schránkách povolit přijímání komerčních zpráv, kdo toto nepovolí, ten nebude přijít zprávy od jiných komerčních subjektů. Pokud někdo snad bude chtít zprávy odesílat, bude muset dojít na Českou poštu uzavřít smlouvu, kterou se mu povolí posílání zpráv jiným komerčním subjektům a podle které se mu také bude fakturovat. Nebojte, smlouvy ještě nejsou připraveny, ani se snad neví, kolik budou zprávy stát (ano, bude se za ně platit). Z čehož plyne, že od 1. 1. asi nikdo posílat komerční zprávy nebude.

Když si tak ten odstaveček čtu, tak přemýšlím, kolik firem zmíněnou smlouvu uzavře a kolik firem si povolí ve své schránce příjem těchto zpráv. Byl bych pesimistou, přestože to ke mně nesedí, a domníval se, že jich moc nebude, z čehož asi plyne, že všechna velká očekávání pomalu mizí.

Skvělé je (ha ha), že nebude možné vyhledávat ID datové schránky pomocí vyhledávání, ale budete ho muset znát. Tahle informace podle všeho ještě nedošla na helpdesk ISDS, nicméně na tomto jednání zazněla naprosto jasně. Začněte tedy kontaktovat své partnery a ptejte se jich na čísla jejich schránek a zda je budou mít povoleny pro příjem zpráv.

Komerční zprávy nebudou doručeny po 10 dnech, ani automaticky přihlášením. Naopak, při jejím otevření se zobrazí dotaz, zda má být zpráva označena za doručenou a pokud souhlasíte, zpráva se vám zobrazí.

Někdy v září bylo pomocí Datových schránek umožněno posílat zprávy s externími podpisy. Nyní se ovšem zjistilo, že tato věc dělá problémy při autorizované konverzi a tak se nás MVČR ptalo, zda by bylo možné tuto funkcionalitu zrušit. Podle všeho to tedy ze svých aplikací zrušte, přestane to fungovat. A z jemné diskuze s kolemsedícími jsem zjistil, že v posledních dnech už ani není možné pomocí ISDS zasílat dokumenty ve formátech MS Office, ale funguje pouze pdf a obrázky. Nikde jsem to ovšem písemně nenašel ani prakticky nezkoušel.

No a po 45 minutách přišla diskuze, kde jedním z nejzajímavějších dotazů bylo, proč ISDS nerespektuje příslušnou vyhlášku a zákony a zprávy zaslané OVM nejsou doručeny okamžikem dodání do schránky, tak jak je v normách napsáno. Odpověď mě rozesmála – pokusíme se změnit příslušný zákon/vyhlášku a pokud se nám to nepovede, tak upravíme ISDS. Tomu se říká praktický přístup, budu to muset zkoušet u našich zákazníků také, že bychom upravili následně jejich požadavky, pokud jim aplikace nebude vyhovovat.

Už se těším na 1. 1. 2010, jak to nakonec vlastně všechno dopadne.

Mimochodem systémem prý prochází denně 70 – 80 000 zpráv a přiližně 6% z nich je doručováno fikcí (počítáno ze všech zpráv a valná většina z nich proudí pouze mezi OVM, takže skutečné číslo je asi výrazně vyšší).

1 komentář

  1. To je pěkný kocourkov. Nejdříve byli všichni proti schránkám, že je to blbost. Když už to překousli a začali používat, tak to vypadá, že to domrší do nepoužitelného stavu. Asi nechápou, že uživatelé prostě chtějí jednou nasadit aplikaci na DS a pak ji jen používat, ne dělat každý týden upgrade v závislosti na změně vyhlášky, systému, nálady na helpdesku, nebo i počasí.
    Kdo zaplatí náhradu těm, kteří budou zažalování za nesplnění zadávací dokumentace, když to vycházelo z původních vyhlášek ISDS.

Leave a Reply