Když jsem si před nějakou dobou kupoval tuto knihu, tak mě vůbec nenapadlo se podívat, kdy byla vydaná. Rok 2000. Tohle „přehlédnutí“ nebyla ale vůbec chyba, spíš to bylo neuvěřitelné. Kniha se mi totiž zdála rozdělená na třetiny – jedna z nich už je překonaná (všechno si nechejte posílat emaily), další tak nějak v platnosti a do té poslední jsme ve většině případů dle mého ještě pořád nedospěli (byť technologie existují).
Takže fantastické, jak už před těmi cca 12 lety Bill Gates dost přesně odhadl, kam to půjde a už v té době předstihl snad všemi myšlenkami dobu. Liší se to pouze tím, jak moc ji předběhl. Kniha navíc obsahuje spoustu informací od tehdejších klientů, co řešili za problémy a jak je vyřešili, co všechno tím získali. Tyhle příběhy ze života jsou, jako obvykle, hodně silné a motivační.
Každá kapitola je uzavřena tabulkou s krátkým shrnutím. Kdo nemáte čas, stačí si prolistovat tyto tabulky. Kdo jste si to přečetl, tak se u nich můžete znovu zamyslet nad tím, co jste četli.
Co mě zaujalo
- neustálé zmínky o tom, jak migrace na PC ušetřila spoustu peněz a zrychlila všechny procesy – v té době to určitě byl potřebný marketingový tah
- všechno převeďte do elektronické podoby, zajistěte procesy a informování pomocí emailů – schvalování faktur i další procesy. Tohle podle mě i v dnešní době chybí v 90 % firem
- sdílejte – už v té době v podstatě mluvil o SharePointu
- nechejte informace pracovat – o informacích mluvte jako o slovesu než jako o podstatném jménu a vymyslete, jak by pro vás mohly pracovat. Směřuje to k analýzám a automatickým akcím na jejich základě
- střední management potřebuje tolik informací jako top management, ve většině případů jich má ovšem výrazně méně. Pak jsou neefektivní a řeší jenom ten svůj kousek, místo aby si to dokázali zasadit do kontextu
- snažte se dostat všechny informace o prodejích, problémech, … ve zpracovatelném stavu co nejrychleji do centrály a analyzujte – třeba najdete společné věci, které se dají snadno a rychle vyřešit. Pokud si to bude řešit každý sám, tak si těch společných znaků nevšimne
- neproduktivní schůzky zaměřené na informování o aktuálním stavu jsou známkou špatného toku informací (ano, ano, ano!)
- promluvte s uživateli proč nepoužívají nějaký nástroj a dost pravděpodobně se dozvíte důvody, které vám ho umožní výrazně vylepšit
- nechejte lidi, ať se obslouží sami. Z 90 % toho budou schopni dosáhnout, ty složitější případy obsloužíte osobně. Platí jak pro vztah zaměstavatel – zaměstanec, tak třeba pro banka – zákazník (kdo z vás v dnešní době nemá internetové bankovnictví a chodí na pobočku? Tenhle vývoj „předpověděl“ před 12 lety)
- počítače a internet mají nejvyšší tempo používání mezi běžnými lidmi – dosáhnout, aby je používalo 30 % populace trvalo cca 20 let, u televize to bylo 30 let, u aut skoro 70
- popisuje všechny ty vymoženosti interaktivních televizí s internetem a chytrými lednicemi
- „složité“ menu u bankomatů, se všemi výběry jazyků, reklamou a dalšími hloupostmi. Proč už po strčení karty nevědí, že vždycky volím češtinu a typicky vybírám stejnou částku – proč mi to nemohou automaticky nabídnout?
- dorazil mě příběh Boeingu, který v roce 1990 navrhnul Boeing 777 pomocí počítačů. A protože přenášených dat mezi Amerikou a Japonskem bylo hodně, tak si prostě natáhli podmořský kabel, který to zvládl. Wow
- správný člověk na pozici generálního ředitele, by měl být obecně CIO, nikoliv obchodní ředitel. Obchodní ředitel totiž typicky skvěle ví, co a jak se prodává, ale jinak o té firmě nemá ani tušení. CIO by měl být zodpovědný za podporu všech procesů ve firmě a díky tomu ji důkladně znát, takže posun na vrcholnou pozici je jenom logický
Kde koupit?
Nebylo to špatné čtení, ale současně taky nikterak úžasné. Dost hutné, trochu zastaralé, ale současně taky neuvěřitelné v tom, že si člověk každou chvíli říkal – proč tohle pořád ještě nemáme/neděláme? Co nám brání? Opravdu nám to přinese tyhle výhody?
Takže pokud si to chcete také absolvovat, tak můžete nakupovat třeba na Amazonu.