brokerJet: naše obchodní podmínky nás nezajímají

Logo brokerJetObchodní podmínky, takový ten dokument, který musíte vždycky odsouhlasit a nikdo ho nečte. Ten, který poskytovatelé průběžně mění, aby jim asi víc a víc vyhovoval. Ten, podle kterého doufáte, že se řídí vaše spolupráce.

Dlouhá léta obchoduji na akciových trzích se společností brokerJet a není to zlé. Platforma se zlepšuje, byť ne tak rychle jak bych si přál, ceny zůstávají stejné.

Před rokem jsem vyzkoušel jejich pravidelné investování, což má ještě víc nedostatků než zbytek platformy, ale pohodlí a o něco nižší poplatky to celkem vyváží.

A v podstatě před rokem se mi povedly obchody mého života. Jeden měsíc se ty cenné papíry nakoupily výrazně levněji než se normálně prodávají. Což se může stát, někdo se uklepne a zadá špatně prodejní cenu nebo to někdo chce opravdu ale opravdu prodat a dá to skoro zadarmo.

Další měsíc se to opakovalo.

A další měsíc brokerJet, bez nejmenšího upozornění před nebo po, oba obchody zrušil. A já se ozval, co se děje a na základě jakého bodu obchodních podmínek se tak děje.

V čem byl problém?

Standardní chyba dat

Jednalo se o standardní chybu dat, kdy se v aplikaci zobrazovala nesprávná data a systém tak počítal s jinou cenou.

Tyto nákupy byly zrušeny z důvodu nesprávně nastavené ceny v aplikaci, aby mohli být znovu na Váš účet připsány, tentokrát již správně. Přímo tento úkon VOP neřeší.

No, tak to mě příliš neuspokojilo. Moc standardní (ve smyslu naprosto normální) mi to nepřijde a navíc by to asi měly řešit ty obchodní podmínky, ne? A pokud to neřeší tak by k takovému zrušení dojít nemělo. Ptal jsem se tedy dál – jakým bodem se to řeší?

Technická závada u dodavatele dat

V brokerJet usoudili, že  zkusí něco jiného – šlo o závadu u dodavatele dat.

Z důvodu technické závady u našeho dodavatele dat jsme bohužel od června dostávali chybné ceny. Z tohoto důvodu byly obchody s tímto titul uspokojeny za chybné ceny, což není možné akceptovat.

Co říkají ty obchodní podmínky? Bod 8.1 tvrdí, že „pokyny jsou předávány k provedení třetí straně“ a v bodě 7.7 se tvrdí, že „třetí strana odpovídá za řádné provedení pokynu“.

Zároveň platforma společnosti brokerjet zobrazovala „správné“ ceny, takže se zjevně nejednalo o problém v dodávaných datech.

Problém by měla mít třetí strana a nikoliv já a navíc ceny byly zjevně v rámci platformy správně. A tak píšu ombudsmanovi České spořitelny, pod kterou brokerJet spadá, a jsem zvědav, co on na to. Historicky mám totiž s ombudsmanem jenom dobré zkušenosti.

Mistrade

Ombudsman celou záležitost, jak sám píše, důkladně prošetřil. A došel k názoru, že se jednalo o mistrade, tedy špatné nacenění.

Došlo tedy k tzv. „mistrade“. Pravidla jednotlivých obchodních míst umožňují obchodním partnerům odstoupit od transakce a transakci zrušit v případě, že ceny transakce neodpovídají cenám trhu, pokud o její zrušení obchodní partner/emitent včas požádá.

Dobrá, máme tady třetí důvod a tak chci po brokerJet vědět pravidla mistrade, abych si zkontroloval, že se podle nich postupovalo.

Prostě jsme se uklepli

Ehm víte, o mistrade vlastně nešlo. Přestože se to tak důkladně prošetřovalo, tak to prošetřili špatně.

Při vypořádání realizovaných obchodů došlo při zadávání parametrů realizovaných obchodů do systému k chybnému zaznamenání kurzu podílových listů, za který byly podílové listy nakoupeny.

K tomuto kroku [zrušení obchodu] jsme oprávněni přistoupit dle čl. 8.4. platných Všeobecných obchodních podmínek společnosti brokerJet, podle kterého v případech, kdy dojde k nesprávnému připsání nebo odepsání peněžních prostředků nebo investičních nástrojů můžeme náš omyl neprodleně napravit reverzní operací.

Neprodleně. To je krásné slovíčko, které není definováno zákonem a které se liší podle situace. Takže na akciových trzích to může být pár minut (jsou přeci rychlé) ve stavebnictví to může být klidně několik měsíců (to kdybyste netušili, proč se kabely v Blance řeší až nyní – ony se totiž ve skutečnosti řeší neprodleně).

Nicméně ani slovíčko neprodleně na vedení brokerJet nezabírá stejně jako je nechává klidnými, že už mám čtyři různé důvody proč k situaci došlo.

Co se týká Vašeho požadavku na vrácení obchodů s chybnými parametry, musím ho odmítnout, a to z důvodu, že k realizaci obchodů s těmito chybnými parametry ve skutečnosti nikdy nedošlo. Zobrazení obchodů s chybnými parametry v obchodní aplikaci bylo způsobeno chybou, k jejíž nápravě došlo bezprostředně poté, co byla naším obchodním partnerem identifikována. K připsání podílových listů na Váš účet ve Vámi požadovaném objemu neexistuje v návaznosti na výše uvedené skutečnosti právní důvod.

Jdu za právníkem

Poprvé v životě jdu za právníkem. Jeden nemá čas, druhý si není jistý jak to v tomto oboru chodí, třetí se cítí příliš čerstvě po škole.

Končím v KLB Legal, kteří se na akciové trhy specializují. Vyjasňujeme si situaci, chvíli to trvá a nakonec se domlouváme na předžalobní výzvě, u které sice neočekávají úspěch v plném rozsahu (rozuměj nepřipíší cenné papíry v původním objemu), ale někde na půl cesty bychom se potkat mohli. Vždycky jsem si myslel, že pravda je černobílá, nikoliv že se můžeme shodnout na šedivé.

Píší výzvu, ve které brokerJet přátelsky vyzývají, aby se nad sebou zamyslel a dal to zase dohromady. Prý to zatím vezmou jednoduše, protože očekávají v rámci předžalobní výzvy více kol vyjasňování, takže se nemusím bát, že si s tím dopisem nedali moc práce.

BrokerJet odpovídá, že mi už vlastně všechno vysvětlili a nazdar. Právník říká „aha, tak to končíme“ a velmi se diví, když se cítím podveden, že slibovali více kol vyjasňování a najednou to hned po první odpovědi chtějí vzdát.

Přesvědčuji je, aby zkusili napsat ještě jeden dopis, že v tom prvním se moc nepohádali a protistrana se nestihla ani zapotit. Nakonec souhlasí a píší moc krásné lejstro, se slůvky jako „kotace“, „nabídka na uzavření smlouvy“, „omyl nezakládá neplatnost“ a další. Moc pěkně napsané.

BrokerJet vymyslel krásné ochcávky:

Obchodní systém neuveřejňuje žádnou kotaci … poskytuje službu přijímání a předávání pokynů.

Při výpočtu počtu nakoupených podílových listů byl pro účely tohoto výpočtu vzat obchodním systémem nesprávný, výrazně nižší kurz

nelze přijmout argumentaci, že akceptací jakési (neexistující) „kotace“ došlo k nákupu

Pan Humpolec zadal pokyn k obstarání nákupu za stanovený objem … tento byl řádně proveden. Na této skutečnosti nic nemění ani to, že původně byla klientovi o výsledku provedení jeho pokynu poskytnuta mylná informace.

Prostě a zkrátka nic nedostaneš. My (brokerJet) jsme to předali třetí straně, ta sice (podle našich VOP) „odpovídá za řádné provedení pokynu“, ale prostě obchodní systém vzal špatný kurz, špatně si to pronásobil a celé to zvoral, ale to se stává vlastně se nic neděje.

Hmm, tak jo.

Připsání správného počtu cenných papírů

Na celé věci mi přijde zajímavá ještě jedna věc. Oni sice až na čtvrtý pokus vymysleli důvod, který nemusí měnit, ale správně připsat cenné papíry se jim podařilo už na třetí pokus.

Při prvním pokusu připsat správný počet cenných papírů se řídili jejich nakoupeným počtem. Takže místo nákupu za pár tisíc toho připsali za pár set tisíc.

Při druhém pokusu se řídili objemem peněz. Ale bohužel zapomněli na měnový kurz, takže místo nákupu za pár tisíc toho připsali za pár stokorun.

Napotřetí to vyšlo. Což člověka ujistí v tom, že správně vědí, kolik mi toho ve skutečnosti nakoupili a jenom obchodní systém tu konfirmaci vystavil špatně.

Co dál?

Na soudy nemám náladu. Tahle komunikace se táhla půl roku, u soudy prý mohu počítat s náklady ve statisících a ještě prý soudy standardně dávají za pravdu bankám.

Ale poohlédnu se po jiném brokerovi. Thinkorswim (nyní TD Ameritrade) je fajn, ta platforma umí mraky věcí, které brokerJet nebude umět ani v dalším století, ale bohužel se tam dají obchodovat jenom americké trhy. Což mi úplně nevyhovuje, nehledě na to, že dostat tam peníze je trochu pruda (i když teď už mBank umí posílat i do zahraničí, tak se nemusí používat TransferWise).

Začal jsem používat Degiro a ty poplatky jsou neskutečně nízké. Pokud mi thinkorswim přišel levný (účtuje cca polovic co brokerJet), tak tady je to úplně zadarmo – účtují snad 20 % toho co brokerJet. Bohužel ta platforma je dost hloupá, možná ještě o kousek víc než brokerJet před lety. Snad to rychle srovnají.

Hlavně se ale začínám bát toho našeho online světa. Pokud poskytovateli něco nevyhovuje tak to ve svých systémech změní a jací jste byli. Že máte v rukou email s potvrzením? Lituji, neplatí. Kde je ta krásná doba, kdy Warrenovi Buffettovi chodily akcie domů v papírové podobě a když je prodal, tak je zase poslal zpátky. Tam asi k takovému dohadování nedocházelo.

9 komentáře

    • Historicky. BrokerJet byl první, když jsem vybíral brokera pro obchodování opcí tak ThinkOrSwim nabídl lepší podmínky a platforma mi přišla taky lepší. A teď mě zaujalo Degiro a na Interactive Brokers jsem si popravdě vůbec nevzpomněl. Což bych měl napravit a prozkoumat, díky za upozornění.

      • Kouknul jsem na ty ceny ještě jednou. Vypadá to pěkně, ale jak se k tomu načítají další a další poplatky, tak to mě moc nebaví. Raději mám jasné částky v jedné sumě, než nutnost sčítat 4 různé věci. Ale uvidíme, uvidíme, možná také zřídím.

    • Nebudu převádět. Převod stojí spoustu peněz a ještě to hrozně dlouho trvá. Takže je levnější ho prodat a nakoupit jinde. Ale neplánuji je opustit a zavřít účet, spíš ho nechám, nechám dojet akcie a tak jak dojíždějí, tak převádím peníze k jinému brokerovi. Ty dva až tři dny zdržení při převodu mě nezabijí.

Leave a Reply