Dočkali jsme se, hurá! Po dvou letech zavítala do Prahy oficiální Salesforce akce a já se velmi rád zúčastnil. Doporučoval jsem ji všem, těm co se zeptali, zda to bude stát za to, jsem říkal, že určitě.
A pak jsem se jednoho dne zamyslel, co od toho vlastně čekám a zda to opravdu bude tak skvělé. Těšil jsem se, že se potkám s lidmi, které znám osobně i virtuálně, že se potkám i s těmi, které neznám. Že mě Salesforce zase nadchne svými demy, ze kterých si vždycky beru střípky zajímavých přístupů a řešení výzev, které zákazníci mohou mít. Není to vlastně málo, na zabití jednoho dne? Není, takže jsem vyrazil.
Žofín
Úterý, nasednul jsem do špatného autobusu, takže místo metrem jsem jel po zasekané Jižní spojce a přijel výrazně později, než jsem chtěl. Nalákán Salesforce postavičkami do úžasné budovy Žofína, kde na mě čekala …. fronta. Věc, která na Dreamforce nebyla, už jenom proto, že tam místo lidí, kteří se snaží organizovat příchozí k volným počítačům pro registraci, prostě mávají od toho počítače, kde je volno. Potřebuje to asi stejně lidí, ale je to výrazně efektivnější.
Nadšení z výzdoby Žofína, z toho, že velcí sponzoři mají velkou a vzdušnou místnost, což nebyl ten případ před dvěma lety. Menší sponzoři byli snad také nadšení, protože je umístili pro změnu k jídlu, takže měli zajištěný slušný přísun lidí, možná větší než ti velcí sponzoři.
Keynote
Keynote mě popravdě trochu zklamala. Přeci jenom jsem tři týdny předtím byl na Dreamforce, kde se pod pojmem „keynote“ vnímá úžasné divadelní představení, kde všechno sedí na vše a jede jako po drátkách. Tady jsem si uvědomil, že lokální akce je několik tříd pod Dreamforce, což se bohužel nejvíc projevilo tady. Žádné plynulé předávání slova mezi řečníky, žádné plynulé demo, které vás vtáhne do děje. Chvílemi jsem přemýšlel, zda se řečník zasekl někde na záchodě a mám skočit na podium to za něj převzít nebo se něco bude dít. Velká škoda, tohle by podle mého chtělo vylepšit. Ale stejně lidé byli nadšení a pokud mezi ně patříte, tak vyražte na Dreamforce a tam se opravdu posadíte na zadek.
Video s Brunello Cucinelli byla pecka. Italský styl z toho stříká ve velkém, fascinuje mě jejich přístup k lidem a byznysu – posílat emaily o opuštěném košíku je podle nich podobné zvěrstvo, jako kdyby prodavač za vámi vyběhl z prodejny a ptal se, proč jste vlastně nekoupili. Fíha, a přitom tohle všichni tlačí jako ten správný přístup.
Konec key note výrazně vylepšil Vítek z Brand Embassy, který to pojal jako správný markeťák včetně jejich typického (nebo je to stereotyp?) černého oblečení. A Honza z Time is Ltd., který zopakoval asi všechny věci, které se s implementací Salesforce pojí a které stejně zákazníci dělají jinak. Plus zmínil, že integrace s messengery dává velký smysl, protože rostou raketovou rychlostí a v budoucnu se asi nikdo nebude obtěžovat emaily, ale napíší vám rovnou messengerem.
Dělíme se
Po keynote se účastníci rozdělili do dvou sálů a já začal přemýšlet, zda je Žofín to správné místo na konferenci. Zatímco když jsou všichni pohromadě, tak to vypadá skvěle, nabitý sál, tak když vám půlka lidí odejde do druhé místnosti, tak je ten sál najednou poloprázdný a to prostě nevypadá dobře. Tohle musíme nějak hezky vymyslet na CzechDreamin, aby to pořád vypadalo dobře.
Tady to začalo být hektické. Snažil jsem se vidět to nejlákavější z obou sálů, při přesunu potkával lidi, které jsem chtěl potkat a popovídat si s nimi, takže ve finále jsem neviděl z přednášek skoro nic.
Úplně jsem minul prezentaci Linetu, která prý byla skvělá a kde použili i pár slidů z prezentace, kterou měli na setkání uživatelů – o důvod víc, abyste se tam také občas zastavili a dozvěděli se věci s náskokem.
Chytil jsem povídání Enehana o projektu pro productboard – mít na projektu, který byl naplánovaný na tři měsíce a obsahoval integrace se sedmi neznámými systémy, zpoždění čtrnáct dní mi přijde jako super výsledek. Vypadá to, že mají slušně našlápnuto a ten firemní team building na Hawaii za pár let by se jim mohl povést.
Povídání o implementaci v Auto Průhonice bylo také super, skvělé, že mají „negativní“ reporty – pokud není k nějakému obchodu naplánovaná následná aktivita, tak hned vyskočí v reportu, který by správně měl být pořád úplně prázdný. Tady mi poprvé docvaklo, že bych chtěl i na user groupě ukazovat case study, ale ořezané o veškeré takové to zbytečné povídání a plácání se po zádech, hezky zaříznuté do toho co se povedlo, co se nepovedlo, co zákazníka opravdu posunulo dál.
Dan z Fansfactory povídal o tom, jak udělat ze zákazníků fanoušky, pod čímž jsem čekal něco trochu jiného a o to víc byl asi z jeho prezentace nadšen. Zatímco Salesforce ukazuje funkcionality jejich produktů v demech, kde je to hezky provázané, ale tak nějak schované a jednotlivé funkcionality se výslovně nevypichují, Dan udělal pravý opak. Vypíchnul věci, které může Service Cloud umět, stačí je jenom zapnout (a někdy dokoupit). Pro každou jeden jednoduchý slide a za mě to byla pecka, z toho by se dala udělat další skvělá prezentace na user groupu.
Lightning?
Tuhle věc jsem si uvědomil až na konci. Lightning už v dnešní době není téma, je to samozřejmá věc. Classic jsem zahlédl tuším v jediné prezentaci, o migraci se vůbec nemluvilo, vůbec se nepočítá s tím, že by ještě někdo nepřepnul. Což je super.
Marketing Cloud, Field Service Lightning a Mulesoft
Mám pocit, že tyhle cloudy se v Česku nenasazují. FSL ještě dost často dává smysl a cenově není drahé, Marketing Cloud a Integration Cloud (Mulesoft) je kapitola z těch vyšších cenových sfér. Ale tady se to neslo jak červená niť, marketing dostal spoustu prostoru, Mulesoft se zmiňoval také hodně často. Dává to velký smysl, jenom najít ty firmy, které se toho nebudou bát, které budou do marketingu opravdu šlapat, aby to byly schopné využít.
Ale vzhledem k tomu, že marketingové agentury se už tímhle směrem začínají ohlížet, tak se to možná rychle změní, což by bylo super.
Lidé, lidé, lidé
Letošní Dreamforce byl pro mě o lidech, potkával a kecal jsem snad s největším množstvím lidí za poslední 3 roky. A tady to bylo stejné, pro samé kecání jsem neměl čas na přednášky, ale vůbec to nevnímám jako ztrátu času. Dozvěděl jsem se spoustu drbů i zajímavých informací, sladili jsme pocity z českého trhu a ze zahraničí, poplácali se po zádech a zamachrovali, ale díky tomu jsem si udělal víc představu o tom, co kdo dělá, v čem by mohl být dobrý, na koho se obrátit s prosbou o pomoc. Říkají tomu networking, nikdy mi to nešlo, ale tentokrát mě to bavilo.
A ještě víc mě potěšilo, že lidé, kteří chodí na setkání uživatelů, se začínají vzájemně poznávat, teď z toho udělat ještě bližší vztahy, aby k sobě i na „jiných“ akcích přišli a začali se bavit. To by se mi moc líbilo, proto se snažím tlačit informace o user group kde to jde, což tady na té akci moc vidět nebylo, přestože Michalové prý slidy připravené měli, akorát se k nim nějak moc nedostali.
Salesforce své prezentace zpřístupnil, bohužel tam nejsou ty partnerské. Tak snad je partneři dají k dispozici jinde nebo je nahrají k těm Salesforcím. To by byla pecka, protože bych je také rád v klidu zkouknul. Stejně tak je k dispozici spousta skvělých fotek.
Martine, moc hezké shrnutí celé akce! Přidávám odkaz na slidy naší prezentace z Basecampu – Inside Silicon Valley: about Sales Automation & Engagement
https://www.slideshare.net/MichalPeka2/inside-silicon-valley-about-sales-automation-engagement